Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De Belbus: een camera zonder kassabon

26-01-2008
leestijd 2 minuten
60 keer bekeken
Fallback image for card
Jolanda Wekema uit het Groningse Termunterzijl heeft één grote passie: filmpjes maken waarin zijzelf de hoofdrol speelt, bedoeld voor op haar website: jolandafansite.tk Eind september 2007 koopt Jolanda een nieuwe camera via internet. De camera doet het goed, maar vanaf het begin gaat het plaatsen van de meegeleverde batterijen erg moeilijk. En twee maanden na aankoop gaat het mis…
Door het harde duwen verschuift één van de contactpunten in het batterijen-compartiment. De batterijen kunnen vervolgens geen contact meer maken en de camera doet het niet meer. Jolanda komt direct in actie. Ze belt naar het bedrijf en krijgt te horen dat het geen probleem is. Ze kan de camera opsturen en dan kan Jolanda binnen tien dagen een andere camera krijgen, mits ze de aankoopbon erbij doet…
En daar zit nu juist het probleem: Jolanda heeft de aankoopbon niet meer. Die is waarschijnlijk bij het oud papier terecht gekomen. Jolanda meldt bij de winkel dat ze de bon kwijt is en ze krijgt te horen dat ze nu nergens meer recht op heeft. Om zeker te weten of ze zonder kassabon tocht wel recht heeft op garantie en reparatie, gaat Jolanda langs bij de Consumentenbond in Den Haag.
Daar hoort Jolanda dat bij wet is geregeld dat je 6 maanden recht hebt op garantie. Dat betekent eigenlijk dat als binnen 6 maanden een product kapot gaat, de winkelier moet aantonen dat het aan jou heeft gelegen. En het is geen probleem als je de kassabon niet meer hebt, als je maar andere bewijzen hebt om aan te tonen dat je het apparaat bij de betreffende winkel gekocht hebt. Die heeft Jolanda gelukkig: de originele verpakking, het garantiebewijs dat erbij hoort en de mails over en weer naar het bedrijf. Met dit ijzersterke verhaal vertrekt Jolanda naar de winkel in Panningen. Daar krijgt ze te horen dat het inderdaad niet helemaal juist verlopen is. Dus Jolanda krijgt een nieuwe camera mee!
Zit u ook in de rats en heeft u hulp nodig? Bel dan 035-6722722 of stuur een mailtje naar belbus@vara.nl
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor