Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 3 oktober om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

De Air Cooler van Tel Sell: je rechten als consument

22 sep 2018
  •  
leestijd 3 minuten
airco 930
We kregen deze zomer veel klachten over de Air Cooler van Tel Sell. Het apparaat werd te laat geleverd, was vaak kapot en de klantenservice was onbereikbaar. En wie het apparaat terugstuurde, verkeerde in onzekerheid of ze hun geld wel terugkregen.
Els Doornhein is advocaat bij De Vos & Partners. Zij zegt dat de consument bij het kopen van een product op afstand altijd kan afzien van de bestelling. Je doet dit schriftelijk en bij voorkeur met het standaardformulier dat de meeste verkopers op hun website hebben staan, of per mail .  Dit herroepingsrecht heb je gedurende 14 dagen na ontvangst van het product, maar bij Tel Sell is dat uitgebreid naar 30 dagen. Daarna bestaat het recht niet meer.

Wat doe je als de verkoper te laat is met levering?

Wanneer de verkoper de leveringstijd overschrijdt, ben je verplicht de ondernemer nog een kans te geven om binnen een redelijke termijn te leveren. De levertijd wordt gezien als een vermoedelijke levertijd, tenzij er echt sprake is van een fatale termijn zoals een trouwjurk die op een bepaalde datum klaar moet zijn.
Levert de verkoper niet binnen de 1-3 dagen zoals Tel Sell belooft, stuur dan een brief of mail en vraag om levering, bijvoorbeeld uiterlijk binnen drie dagen. Komt de bestelling dan nog niet, dan kan de overeenkomst wegens de wanprestatie van de verkoper worden ontbonden. Laat Tel Sell dan weten geen prijs meer te stellen op het product en ontbindt de koopovereenkomst met het verzoek het betaalde bedrag terug te betalen vermeerderd met de wettelijke rente voor het overschrijden van de levertijd.
In het filmpje hieronder legt advocaat Els Doornhein uit hoe het zit met de rechten en plichten van de consument indien hij niet tevreden is over een product.

Afwikkeling van de herroeping

Een retourzending moet worden gemeld bij Tel Sell, en veel bedrijven hebben op hun website een formulier waar dat mee kan. Is dat er niet, dan moet je een brief of mail sturen. Als consument moet je daarbij de procedures, en de regels van het herroepingsrecht navolgen.
De verkoper is verplicht om binnen 14 dagen na ontvangst van de herroepingsverklaring het volledige aankoopbedrag  terug te betalen. Tel Sell hoeft pas te betalen als de klant heeft aangetoond dat ze het product teruggestuurd heeft. Wanneer je het product retourneert, moet je als klant in de meeste gevallen de kosten hiervan zelf betalen.

Te laat met terugbetalen?

Wanneer Tel Sell te laat is met terugbetalen, moet je hen dat melden en de aankoopsom terugvorderen. Mocht er helemaal geen betaling volgen, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt  (ACM) die toezicht houdt op de regels voor verkopen op afstand.
Hoe duurder het product is dat je terugstuurt, des te verstandiger moet je daarmee omgaan. Gebruik daarom Track & Trace , adviseert juriste Els Doornhein. Je kunt het ook aangetekend versturen, dat is niet verplicht maar wel verstandig. Dan is achteraf te bewijzen dat de retournering op tijd is verstuurd.

Een kapot product, wat doe je dan?

Wanneer je als consument een kapot product ontvangt, is het van belang direct de verkoper schriftelijk te informeren. Je hebt namelijk recht op een deugdelijk product en de verkoper is verplicht om het product kosteloos en binnen een redelijke termijn of te repareren of te vervangen.
Laat de verkoper schriftelijk weten wat er niet deugt en vraag om reparatie of vervanging. Noem hierbij een redelijke termijn, bijvoorbeeld van een week. Wanneer de verkoper dat niet nakomt, is deze in gebreke en kun je de koopovereenkomst ontbinden.
In artikel 7: 21 BW staan de regels bij non-conformiteit. De wetgever heeft bepaald dat in dit geval de kosten van reparatie en retournering en dergelijke niet voor rekening van de koper zijn. De verkoper is verplicht het nodige te doen, en wel binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper.

Wat als alles mislukt?

Als niets helpt, kun je een jurist inschakelen. Dat kost meestal geld en heeft niet altijd een zekere uitkomst. Wat veel kopers van de Air Cooler deden, was klagen op www.klacht.nl of het www.klachtenkompas.nl van de Consumentenbond. Dan weet de hele wereld dat Tel Sell een fout heeft gemaakt.

Meer over:

, ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!