Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

De adviezen van bouwmarkten

25-02-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
179 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De doe-het-zelf-markten schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. In plaats van de vakman in te schakelen, doen we onze klussen steeds vaker zélf. De materialen haal je bij de bouwmarkt en klusadvies vraag je aan het personeel. Maar of dat nou slim is?
Kassa bezocht steeksproefsgewijs een tiental grote doe-het-zelf-winkelketens en nam de verborgen camera mee. We bezochten onder andere de Formido, Gamma, Praxis, Karwei en Hornbach en stelden de volgende vragen:
·        Ik wil een TV-arm ophangen aan een muur van gasbeton. Welke pluggen heb ik nodig? (Sommige pluggen ongeschikt, waardoor onveilige situatie ontstaat).
·        Ik wil een drinkwaterleiding verlengen. Welk soldeermiddel heb ik nodig? (Geen loodhoudende soldeer gebruiken voor drinkwaterleiding)
·        Kan ik badkamertegels zomaar op een gasbetonwand lijmen? (Nee, eerst voorstrijken anders vallen ze er na 2 weken vanaf)
Met wisselend resultaat. Soms kregen we goede adviezen, maar regelmatig werden we met een verkeerd product of advies naar huis gestuurd.
Sjoerd Veenstra, secretaris van de Vereniging van Winkelketens Doe-Het-Zelf branche (VWDHZ) legt uit dat het soort vragen de afgelopen jaren is veranderd én toegenomen. “Vroeger wilden mensen weten hoe een boormachine werkt, nu vragen ze aan onze medewerkers hoe ze het best een parketvloer kunnen leggen of een badkamer kunnen betegelen”. Dat heeft ertoe geleid dat er een gezamenlijk opleidingstraject is uitgezet waar jaarlijks 2500 medewerkers gebruik van maken. Het traject is erop gericht om diverse klusvragen van consumenten te kunnen beantwoorden én om ze in één keer alle benodigde spullen te laten kopen zodat men niet naar de winkel terug hoeft. Daarnaast wordt de consument geacht zijn informatie te verzamelen via internet en informatiefolders die in de winkels verkrijgbaar zijn.
Wij werden niet één keer verwezen naar de informatiefolders dus wat ons betreft valt er nog wel het een en ander te verbeteren. En wie betaalt er voor eventuele schade die ontstaat als gevolg van een verkeerd advies, dat zouden toch eigenlijk de bouwmarkten moeten doen? Veenstra verwijst naar de geschillencommissie die sinds 1 januari 2004 van kracht is. Daar zijn in totaal vijftien klachten behandeld, want de meeste klachten worden in de winkels zelf opgelost, aldus Veenstra.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor