'Crisis gaat aan hamburgerketen voorbij'
24-04-2009
• leestijd 2 minuten
Hotel- en restaurantketen Van der Valk heeft zijn positie als grootste horecaonderneming van Nederland moeten afstaan aan fastfoodketen McDonald's. Dat blijkt uit de Misset Horeca Top 100, die vrijdag is verschenen.
Het vakblad kijkt bij de samenstelling van de lijst naar de omzet over 2008 uit horeca-activiteiten exclusief btw.
McDonald's behaalde het afgelopen jaar een omzet van 529 miljoen euro, een stijging van 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Van der Valk bleef steken op 513 miljoen euro, een daling vergeleken met een jaar eerder toen nog een omzet van 520 miljoen euro gedraaid werd.
De economische crisis lijkt aan de hamburgerketen voorbij te gaan, terwijl die bedrijven zoals Van der Valk wel raakt. Misset zegt op basis van gesprekken met de honderd bedrijven dat 2009 ,,een dramatisch jaar'' wordt voor de horeca. Zo gaf 61 procent van de grootste bedrijven aan dit jaar een omzetdaling te verwachten. Een op de twaalf verwacht zelfs dat de omzet met meer dan 15 procent daalt. Zo'n 44 procent van de ondernemingen zegt op het personeel te gaan bezuinigen om de daling in inkomsten op te vangen.
,,In januari van dit jaar stortte de omzet volledig in'', concludeert Misset aan de hand van de gegevens van de horecabedrijven. Ruim vier op de vijf gingen met de omzet in de min, vele fors.
Vooral zakenhotels in het vier- en vijfsterrensegment kregen het voor de kiezen, vooral die in Amsterdam. Het prestigieuze Okura hotel spant de kroon met een daling van 30 procent. Maar ook cafés en restaurants zagen al flinke dips in de inkomsten.
Bedrijven die wel meer omzet haalden, deden dat vooral dankzij overnames. Alleen fastfoodketens en goedkopere restaurants haalden op eigen kracht meer geld binnen. Bron: ANP