Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Coronavouchers KLM, Transavia, TUI en Corendon ongevraagd aangeboden

20-07-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
vliegen vliegtuig cabine 1127
Tijdens de coronacrisis hebben KLM, Corendon, Transavia en TUI ongevraagd vouchers aangeboden, zonder keuze voor terugbetaling of een andere vlucht. Ook kregen passagiers die bezwaar maakten tegen de vouchers niet de optie geboden om hun geld terug te krijgen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat maandag aan de Tweede Kamer. De Inspectie voor de Luchtvaart en Leefomgeving (ILT) heeft voor de minister de tien belangrijkste luchtvaartmaatschappijen voor de Nederlandse markt onder de loep genomen.
De vier genoemde maatschappijen hebben hun beleid inmiddels aangepast bij alle annuleringen. Passagiers krijgen weer de keuze tussen terugbetaling, een vervangende vlucht of een voucher en passagiers die onvrijwillig een voucher hebben ontvangen, krijgen alsnog hun geld terug. De termijn van terugbetaling vormt nog wel een aandachtspunt, aldus Van Nieuwenhuizen. De ILT houdt daarover in juli en augustus gesprekken met de vier maatschappijen om afspraken te maken.

Buitenlandse maatschappijen ook onderzocht

De ook onderzochte buitenlandse maatschappijen Lufthansa, British Airways, easyJet, Ryanair en Delta Air Lines hebben passagiers vanaf het begin van de uitbraak van de coronacrisis de keuze geboden tussen geld terug en omboeking van de vlucht. Vueling Airlines werd ook onderzocht en zei steeds de keuze te bieden tussen geld terug en omboeking. De meegestuurde bewijzen, het aantal ontvangen meldingen bij de ILT en de aard ervan geven echter een ander beeld, stelt Van Nieuwenhuizen. De ILT is daarom nog een diepgaander onderzoek gestart naar de Spaanse prijsvechter.
Luchtvaartmaatschappijen moesten laten zien hoe zij borgen dat passagiers direct de keuze voor terugbetaling krijgen. Ook is onderzocht of de daadwerkelijke uitbetaling plaatsvindt.

Waarschuwing vanuit Brussel

Vanwege de coronapandemie konden vrijwel alle vluchten en andere reizen niet doorgaan. Omdat luchtvaartmaatschappijen dreigden om te vallen als ze alles zouden moeten terugbetalen, stonden veel landen waaronder Nederland tijdelijk de uitgifte van vouchers toe. Den Haag kreeg half mei een waarschuwing uit Brussel dat mogelijk een procedure zou worden geopend. Later die maand meldde Nederland aan de Europese Commissie dat passagiers weer hun geld terug kunnen krijgen als hun vlucht is geschrapt. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!