Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenzaak is meest voorkomende ergernis

11-05-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
depressief_01.jpg
De meeste vragen en klachten die in 2009 zijn binnengekomen bij Stichting de Ombudsman gaan evenals in 2008 over consumentenzaken. Dat blijkt uit het jaarverslag van de stichting dat dinsdag is gepresenteerd.
Bij de stichting kwamen in 2009 ruim 14.000 klachten binnen. Dat zijn er ruim duizend meer dan een jaar eerder. De meeste vragen en klachten gaan over garantie en conformiteit. ,,Winkeliers blijken slecht op de hoogte van de rechten van de consument'', aldus een zegsvrouw. Op nummer twee in de klachtentoptien staan evenals in 2008 de telecombedrijven. Vooral de SMS-abonnementen zijn voor veel consumenten een bron van ergernis. De top drie wordt gecompleteerd door klachten over de zorgverzekeraars. De stijging van het aantal klachten over de laatstgenoemde groep is opvallend. ,,Op onze speciale zorgverzekeringslijn bleek dat de problemen veelal ontstaan nadat de verzekeraars een zorgverzekering aan consumenten weigeren'', aldus de woordvoerder. In 2009 heeft De Ombudsman de dienstverlening van verzekeraars door middel van het inzetten van zogenaamde mystery guests extra onderzocht. ,,Mensen zonder geldige inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie worden bijvoorbeeld stelselmatig geweigerd, terwijl de wet toch echt anders voorschrijft.'' Met de resultaten hoopt de stichting dat misstanden beter kunnen worden tegengegaan. De Stichting Ombudsman biedt al sinds 1972 steun aan mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor