Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenwaakhond haalt doorschakeldienst naar GGD uit de lucht

07-04-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
93 keer bekeken
  •  
bellen
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een commerciële doorschakeldienst naar de GGD uit de lucht gehaald. Bellers die een testafspraak wilden maken, werden tegen een vergoeding doorverwezen naar de GGD. En dat terwijl de gezondheidsdienst gratis te bereiken is via haar eigen nummer.
De ACM het ook de aan het nummer gerelateerde betaling opgeschort.

Telefoonrekening

Bellen naar het 0906-nummer nummer, dat bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google opduikt, kostte 0,90 euro per minuut. Ook tikten de kosten door op het moment dat de beller de GGD aan de lijn had, zo wees onderzoek van de ACM uit.
De ACM begon dat onderzoek nadat de GGD begin april aan de bel trok bij de waakhond. Volgens de ACM kwamen bij de GGD verschillende klachten binnen van consumenten die met een hoge telefoonrekening te maken hadden na een belletje met de instantie, die via hun eigen nummer gratis te bereiken is.

'Negatieve gevolgen volksgezondheid'

Volgens de GGD heeft de doorschakeldienst niet alleen de belangen van de GGD en die van de mensen die de GGD willen bereiken geschaad. Ook pakt de handelswijze van de doorschakeldienst negatief uit voor de volksgezondheid.
De opschorting duurt maximaal acht weken. In die tijd kan het nummer niet worden gebeld en krijgt de nummergebruiker geen inkomsten uitgekeerd. De ACM zal in deze periode verder onderzoek doen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor