Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenvertrouwen neemt niet echt toe

18-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
cash-euro-briefgeld_05.jpg
Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de economie is deze maand niet echt toegenomen. Pessimisten blijven de overhand houden, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag heeft bekendgemaakt.
De indicator die het vertrouwen weergeeft, is in maart uitgekomen op min 12, tegen min 13 in februari. Consumenten dachten minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden. De kijk op de economie in de komende twaalf maanden bleef gelijk. De koopbereidheid veranderde ook niet, aldus het CBS. Het consumentenvertrouwen bereikte vorig jaar maart een dieptepunt van min 34. Daarna nam het vertrouwen gestaag toe, maar de afgelopen twee maanden zet de opgaande lijn niet echt door, zo constateert het CBS. Het bankconcern ING meldde donderdag dat uit eigen onderzoek is gebleken dat Nederlanders nu minder negatief zijn gestemd over de nabije toekomst dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. Het pessimisme over de eigen portemonnee neemt af, aldus de bank. Het economisch bureau van ING verwacht dat consumenten in de tweede helft van dit jaar alsnog aankopen gaan doen die vorig jaar zijn uitgesteld. Zij zullen daarbij buffers aanspreken die in het crisisjaar zijn aangelegd.  ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor