Consumentenbond woedend over kinderreclame
24-09-2009
• leestijd 1 minuten
De Consumentenbond is woedend op de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Volgens een woordvoerder probeert de FNLI donderdag een verbod op eetreclame voor kinderen tot zes jaar ingevoerd te krijgen, terwijl er, volgens de bond, geen maatschappelijk draagvlak voor is.
De Consumentenbond wil een verbod dat veel verder gaat; namelijk een verbod op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen tot twaalf jaar.
De FNLI vindt dat de Consumentenbond voorbarig reageert.
Donderdag vergadert de Stichting Reclame Code, de organisatie die regels voor verantwoorde reclame opstelt. Volgens de Consumentenbond heeft de FNLI enkele dagen geleden plotseling het onderwerp van de kinderreclame op de agenda gezet. De Consumentenbond vindt dat het FNLI de Consumentenbond hiermee schoffeert. ,,En niet alleen ons, maar ook een groot aantal andere organisaties zoals de Nederlandse Hartstichting, het Diabetesfonds, het Voedingscentrum en een groot aantal hoogleraren'', zegt een woordvoerder. ANP