Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond wil dat Facebook zijn gebruikers compenseert

07-07-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
facebook 1127
Gebruikers van Facebook moeten door het platform worden gecompenseerd voor het schenden van hun privacy. Dat vinden de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS). Deze partijen hebben de handen ineen geslagen om Facebook tot compensatie te dwingen. Facebook is inmiddels gedagvaard en de bond roept consumenten op zich aan te sluiten bij de actie.
De Consumentenbond en DPS verwijten Facebook dat het jarenlang privégegevens van zijn gebruikers en hun Facebookvrienden verzamelde en deze gegevens zonder toestemming toegankelijk maakte voor derden. Het bedrijf verdiende daar veel geld mee. Daarnaast werden Facebookgebruikers misleid. Het platform beloofde ten onrechte dat het gebruik altijd gratis zou zijn, terwijl gebruikers in feite 'betaalden' met hun gegevens. Op deze manier verrijkte Facebook zich ongerechtvaardigd en ten koste van zijn gebruikers. 

Privédata gedeeld met app-ontwikkelaars

Een grote hoeveelheid privédetails over de levens van gebruikers, zoals hun geslacht, leeftijd en woonplaats, werd door Facebook verzameld. Ook verzamelde het bedrijf informatie over welke apps consumenten gebruikten en volgde het hun surfgedrag buiten het platform. Deze persoonlijke gegevens deelde Facebook vervolgens met app-ontwikkelaars. Daarbij komt dat gegevens over mensen die de apps niet gebruikten ook werd gedeeld met derden, zonder dat deze mensen wisten dat hun gegevens werden uitgewisseld.
Consumenten in Nederland worden door de bond en DPS opgeroepen zich aan te sluiten bij de actie. Je kunt je hier aanmelden. Wie meedoet, steunt de Consumentenbond en de Stichting in hun acties tegen Facebook.

Privacyschending moet aangepakt worden

Overigens wil een financiële compensatie niet zeggen dat Facebook op dezelfde voet verder kan gaan, waarschuwt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Volgens haar moet er een einde komen aan dit soort privacyschendingen en moet Facebook voortaan glashelder in zijn communicatie zijn naar gebruikers. De gebruikers moeten de volledige controle over hun gegevens hebben.
Bron: Consumentenbond
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!