Consumentenbond wil 'Bel-niet-aan register'
22-03-2010
• leestijd 2 minuten
De Consumentenbond pleit in navolging van het Bel-me-niet register nu voor een Bel-niet-aan register. Volgens de bond leeft het idee dat bedrijven gegevens uit het Bel-me-niet register gebruiken om bij mensen langs de deuren te gaan. ,,We kunnen het niet aantonen, maar het lijkt erop'', aldus een woordvoerder maandag.
,,Hoe dan ook kan een register waarin mensen kunnen laten opnemen dat zij geen verkopers aan de deur willen geen kwaad'', stelt de bond. Het nieuwe register zou kunnen worden uitgebreid met een sticker op de deur die verkopers laat weten dat zij niet welkom zijn.
Verder pleit de bond ook voor aanscherping van de colportagewet. ,,Zo willen wij dat de bedenktijd voor de consument verlengd wordt van de huidige acht naar veertien dagen om terug te komen op een aankoop.''
Tenslotte wil de Consumentenbond dat verkoop van producten in winkelstraten en winkelgebieden, zoals krantenabonnementen, aan banden wordt gelegd. ,,Dat vinden mensen irritant.''
Start campagne tegen misleidende colporteur
De Consumentenautoriteit begint maandag met een voorlichtingscampagne over colportage onder het motto: 'Uw deur, uw geld, uw beslissing. Koop wijzer aan de deur'. Het startschot wordt gegeven door minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken.
De campagne is erop gericht consumenten voor te lichten over hun rechten. Het bestrijden van misleidende en agressieve werving is in 2010 een van de prioriteiten van de Consumentenautoriteit, zo heeft de organisatie laten weten. De campagne werd eerder al aangekondigd in antwoord op Kamervragen over agressieve colportage.
Een van de ontwikkelde instrumenten om consumenten te beschermen is de zogenoemde deurwijzer, een soort informatiefolder waarin staat wat mensen wel en niet moeten doen als er een colporteur aan de deur komt. ANP
Wilt u de sticker "Nee, verkopers niet welkom!"-sticker bestellen van Kassa? Klik dan
hier