Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: "Wat als fabrikant van slimme apparaten failliet gaat?"

08-01-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5922 keer bekeken
  •  
Smartapp verwarming

De Consumentenbond pleit voor duidelijkere regels voor bedrijven met ‘slimme apparaten’ waarvoor een app op je smartphone nodig is. Met die regels zouden kopers beter beschermd moeten worden als een bedrijf achter zo’n apparaat failliet gaat. 

Een kleine vijf miljoen Nederlandse huishoudens hebben ten minste één smarthome-product in huis, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Multiscope.

Wat gaat er mis?

Al eerder is dit probleem geconstateerd bij bedrijven zoals Van Moof en Thermosmart. Wanneer deze bedrijven failliet gaan, is het voor de consument niet meer mogelijk om hun slimme apparaat te bedienen via de app. Daarbij kan het apparaat in sommige gevallen helemaal niet meer gebruikt worden.

"Verkoper is wettelijk verplicht"

Een verkoper is sinds twee jaar wettelijk verplicht om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden. Die wet moet consumenten beschermen bij de aanschaf van smart tv’s en horloges, printers, camera’s en babyfoons.

Maar werkt de software niet meer? Klop dan allereerst aan bij de verkoper, adviseert Gerard Spierenburg, woordvoerder Consumentenbond, bericht de NOS. “Voor consumenten is de verkoper altijd het eerste aanspreekpunt. Daar heb je het product gekocht en wettelijk gezien is daar ook het loket waar je terechtkunt.”

In de praktijk

Maar helaas… in de praktijk is het voor de klant niet altijd duidelijk waar ze terechtkunnen als de app niet meer werkt. Is dat bij de winkel? De fabrikant? Of de appbouwer? Stel de smartfunctie van een koelkast werkt niet meer, maar de koelkast koelt nog wel. Dan kan de fabrikant zich schuilen achter het argument dat het apparaat nog wel doet wat het belooft.

Echter kies je niet voor niets speciaal zo’n koelkast. De verkoper hoort een vervangend product te regelen. Maar dat is in de praktijk lastig om voor elkaar te krijgen, zegt Spierenburg. “Als ik kijk naar hoe verkopers bijvoorbeeld omgaan met het recht op garantie en de discussie die consumenten op dat vlak soms al hebben, dan verwacht ik dat het voor consumenten echt nog wel ingewikkeld kan zijn om te krijgen waar ze recht op hebben.”

Heb jij weleens problemen gehad met een apparaat doordat de bijbehorende app niet werkt?

Bron: NOS

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!