Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: "Supermarkten misleiden klanten met nepaanbiedingen"

25-09-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
6259 keer bekeken
  •  
persoon_supermarkt_1280

Supermarkten gaan geregeld in de fout met aanbiedingen, meldt de Consumentenbond na onderzoek. “Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been”, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Voor het onderzoek zijn door de bond honderden prijsverlagingen op de websites en in de filialen van supermarkten onderzocht. Met name Aldi, Dirk en Jumbo passen "misleidende trucs" toe om klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden, stelt de Consumentenbond.

Prijsverlaging blijkt prijsstijging

Bij een aantal ‘aanbiedingen’ was de prijs hetzelfde gebleven of juist gestegen. Zo adverteerde Jumbo met een bakje boter dat ‘blijvend in prijs verlaagd’ zou zijn. Terwijl de prijs van dat pakje in vijf maanden tijd juist bijna een kwart was gestegen: van 1,80 euro naar 2,18 euro.

‘Oude’ prijsverlaging vermeld

Aldi vermeldde bij een rol bakpapier dat de prijs was gedaald, van 1,09 euro naar 0,99 euro. Die prijsdaling was wel correct, maar al bijna een jaar oud is. De Consumentenbond vindt dat supermarkten niet langer dan 30 dagen met een prijsverlaging mogen adverteren.

Supermarkten: geen opzet

De supers hebben laten weten dat ze hun prijzen niet eerst opzettelijk verhoogden om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Ook gaven ze aan dat de kaarten in het schap door “menselijke fouten” soms te lang bleven hangen. Volgens de Consumentenbond hebben ze beloofd de datum van de prijsverlaging voortaan te gaan vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging.

Bron: ANP, Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Andreas4
Andreas4
6 okt. 2024 - 20:23
"Dat had niet mogen gebeuren, want het wekt ten minste de schijn van belangenverstrengeling op" Maar dat was toch al bekend dat er belangenverstrengeling was bij de WUR? Dat akkefietje met Bayer en zo...
Frits Jansen
Frits Jansen
6 okt. 2024 - 15:46
Doordat de PVV een miljard op de universiteiten bezuinigt worden die afhankelijk van sponsors om te overleven. Enfin ik heb bij de UvA ook een onderzoek gedaan waarbij ik opdracht kreeg naar een bepaalde conclusie toe te werken. Juristen en economen kunnen wel valse accenten leggen zonder regelrecht te liegen.
dirk den boer
dirk den boer
5 okt. 2024 - 11:44
Je vraagt je soms ook af wat de waarde is van wagenings onderzoek gefinancierd door Friesland Campina. Van collegas weet ik dat ze soms helft van de tijd bezig zijn met het schrijven van proposals (het engels klinkt chiquer) om wat geld los te krijgen voor alternatief onderzoek, niet gelieerd met commercie en consumptie. Ja dan wordt het verleidelijk om toch maar dat miljoentje of zo te accepteren voor onderzoek van je team. Je kan altijd nog uitleggen naderhand dat die financiers je gegevens en conclusies echt niet beinvloed hebben.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 okt. 2024 - 14:07
Mederwerkers van alle UNIs besteden veel tijd aan het schrijven van proposals en niet alleen voor "alternatief" onderzoek. Opdrachtonderzoek is ook niet perdefinitie fout, maar de opdrachtgevers moeten zich niet bemoeien met de te gebruiken methoden en de rapportage. Dat voorkomen is nog zo gemakkelijk niet helaas.
dirk den boer
dirk den boer6 okt. 2024 - 11:57
Als een journalist of student er in mijn tijd achter kwam dat een onderzoek of enquetering betaald werd door het bedrijfsleven of lobbygroep, werd dat onderzoek of schielijk ingetrokken, of niet meer serieus genomen. Nu lijkt het schering en inslag en algemeen geaccepteerd. Logisch misschien ook wel, want zoveel geld is er niet meer voor al die wetenschap en dat topzware leger onderzoekers. Wat ik nog vond van ene Tim Luimes (e.a.), 2021, over alternatief en Fr. Campina: wetenschappers die naar alternatieven voor groei en schaalvergroting zoeken, kampen met ernstig geldgebrek...
Frits Jansen
Frits Jansen6 okt. 2024 - 15:50
Onderzoek met wetenschappelijke pretentie moet controleerbaar zijn.
dirk den boer
dirk den boer7 okt. 2024 - 15:26
Daar passen ze wel voor op natuurlijk Frits, deed ik ook altijd, maar je kunt selectief heel ver gaan met de mensen stront in de ogen te smeren, sinds 1990 zijn we zo en zo ver vooruit gegaan in uitstoot reductie, bekeken op kg melk basis, of per ha, of per wat dan ook wat je kiest. heel controleerbaar, niemand krijgt er een vinger tussen, zeker de journalisten niet, want die weten van niks.
Radio-Head
Radio-Head
5 okt. 2024 - 7:55
Als aanvulling en onderbouwing op de eerdere reactie, een interview met Vincent Blok(Hoofdocent Techniek filosofie aan de WUR). https://www.filosofie.nl/techniekfilosoof-vincent-blok-het-beheersen-van-de-aarde-is-een-utopie/ O.a. over de gepolariseerde discussies die neigen naar Totalitarisme, omdat dat is wat polarisatie te weeg brengt. Maar goed Guns ,n Roses bracht het nummer Estranged, van het album "Use your Illusion" uit. Als je al wel enigszins verbonden bent met al wat is, in plaats met wat je als geatomiseerd wereldbeeld voorgeschoteld krijgt, kan dat nummer misschien iets vertellen. Guns N' Roses ~Estranged~🐬 https://www.youtube.com/watch?v=dpmAY059TTY Fijn weekend
Radio-Head
Radio-Head
5 okt. 2024 - 6:59
Het gaat ook in deze discussie niet om de gezondheid van de mens, maar om de Wil tot Macht, net als bij de Corona vaccins (60 miljard winst) of de klimaat verandering, waarbij de media, wetenschap en de politiek in dienst staan van het Groot Kapitaal. De comfortabele geeste-gedode staat van zijn, mede gevormd door de huidige Nihilistische Tijdgeest, geeft daarbij zo goed als vrije toegang. Nietzsche beschreef in de Voorrede van "Aldus sprach Zarthoestra" al menselijke condities van de laatste mens. https://friedrichnietzsche.nl/nietzsche-blog/wij-hebben-het-geluk-uitgevonden/ "En hier eindigde de eerste rede van Zarathoestra, die men ook wel ‘de voorrede’ noemt: want op dit punt onderbrak hem het wellustig schreeuwen van de menigte. ‘Geef ons deze laatste mens, o Zarathoestra’ – riepen zij – ‘maak ons tot deze laatste mensen! Dan schenken wij jou de Bovenmens!’ En al het volk jubelde en klakte met de tong: Zarathoestra evenwel werd droevig en sprak tot zijn hart: Ze verstaan mij niet: ik ben niet de mond voor deze oren. Te lang al heb ik in de bergen geleefd, te veel geluisterd naar beken en bomen: nu spreek ik tot hen zoals geitenhoeders. Onbewogen is mijn ziel en helder als het gebergte in de ochtend. Maar zij menen dat ik koud ben en een vreselijke spotvogel. En nu kijken ze mij aan en lachen: en terwijl zij lachen, haten ze mij nog. Er is ijs in hun lachen." Maar Nietzsche bracht ook Amor Fati, wat een opening bied naar het wezenlijke, oftewel beken en bomen etc.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
4 okt. 2024 - 17:31
Wat me opvalt is dat er geen inhoudelijke kritiek is op dat omstreden onderzoek. De kritiek van Candel, geen deskundige gewasbescherming en geen landbouweconoom richt zich op het feit dat een belangenorganisatie de opdrachtgever was, dat de onderzoekers een presentatie hebben gehouden op een bijeenkomst van Crop Life en dat de onderzoeksresultaten zijn gebruikt om het pesticidengebruik niet te halveren. Maar geen woord over het feit dat het onderzoek waarschuwt voor een aanzienlijke productievermindering bij een halvering. Nu had Timmermans beter zelf die onderzoeksopdracht kunnen geven maar Candel gaat wel erg ver door te beweren dat de onderzoekers niet integer zijn geweest. Een beetje hypocriet is dan wel deze uitspraak: "Begrijp me niet verkeerd: vrijwel iedere collega die ik ken, stelt het welvaren van WUR en het bijdragen aan een betere wereld voorop. Dat maakt onze universiteit ook tot zo’n fijne en unieke werkplek."
6 Reacties
Eenmeningg
Eenmeningg4 okt. 2024 - 19:12
@Frans "Maar geen woord over het feit dat het onderzoek waarschuwt voor een aanzienlijke productievermindering bij een halvering." De cruciale vraag is of je zonder kunstmest, bestrijdingsmiddelen en zware landbouwvoertuigen, 8 miljard mensen kunt voeden. Hoeveel wetenschappers zouden deze vraag volmondig met 'ja' durven te beantwoorden? Het is nogal riskant om te experimenteren met de wereldvoedselvoorziening. Als het fout gaat, is het leed niet te overzien.
Frits Jansen
Frits Jansen5 okt. 2024 - 7:37
Kapotbezuinigde universiteiten verdienen graag een centje mee met contractonderzoek waarvan de uitkomst al bij voorbaat vaststaat. belanghebbenden bestellen een mening met de handtekening van een professor eronder. Die wordt zo verzilverd. met exacte wetenschappen kun je moeilijk knoeien maar met economie wel, en meer nog met rechten. Advocaten verdienen zelfs hun brood door de feiten handig te verdraaien, nou ja, in een ander daglicht te stellen.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans35 okt. 2024 - 10:43
@Jansen Uw inhoudelijke bijdrage over dit onderzoek samengevat met 'een bestelde mening met de handtekening van een professor'. U heeft er geen kennis van genomen, dat is wel duidelijk. En dan de integriteit van een universiteit en van wetenschappers onderuit halen. Je moet mar durven...
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 okt. 2024 - 14:11
Lieten de onderzoekers zich ook niet wat teveel fêteren?
dirk den boer
dirk den boer6 okt. 2024 - 12:18
Nee, dat kan dus niet, Mening, en dan kun je kiezen uit 2: of de bevolking krimpen tot de miljarden die we hadden zonder kunstmest en insecticiden (jaren 1900 zo ongeveer of die bevolking laten groeien, dankzij die kunstmest en chemicalien, en voor schuldbewustzijn een bio en eco sector in stand houden, waar mensen dan al of wel voor mogen kiezen (komt neer op 2% als je alles vrijlaat).
Andreas4
Andreas46 okt. 2024 - 20:35
"Maar geen woord over het feit dat het onderzoek waarschuwt voor een aanzienlijke productievermindering bij een halvering." Heeft het onderzoek nog gewaarschuwd voor de consequenties als we rücksichtslos doorgaan met de huidige hoeveelheid en soorten pesticiden...? Nee hè, dat zal wel niet.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
4 okt. 2024 - 16:00
Wetenschap is inmiddels ook niet meer te vertrouwen.
3 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 okt. 2024 - 16:00
En dat is dus weer koren op de molen van klimaatontkenners en andere baudetachtige maftoeters.
Frits Jansen
Frits Jansen5 okt. 2024 - 7:40
Nee. Echte wetenschap verloopt volgens strenge regels. beweringen moeten onderbouwd worden met feiten en sluitende redeneringen. Veronachtzamen van die regel is niet strafbaar maar betekent dat - zichtbaar voor de goede waarnemer - niet van wetenschap mag worden gesproken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 okt. 2024 - 14:22
De meeste leken waaronder Baudet weten niks van wetenschappelijk onderzoek.
Joop1961
Joop1961
4 okt. 2024 - 13:19
Bedankt mede vervuilers !

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor