ING heeft al zijn klanten die het slachtoffer zijn geworden van spoofing nu gecompenseerd, laat de bank weten aan de Consumentenbond. Hiermee is de bond blij. Alleen ABN AMRO heeft een groot aantal spoofing gedupeerden nog steeds niet gecompenseerd. Daarom roept de bond de bank op om haast te maken.
Honderden consumenten raakten door spoofing vele tienduizenden euro's kwijt. Dat liet ook Kassa meermaals zien. De consumenten werden veelal gebeld door een nummer dat van de bank leek te zien. In werkelijkheid zaten criminelen achter dit nummer. De criminelen deden zich voor als medewerkers van een bank en gaven aan dat er verdachte activiteiten waren gezien op de rekening van de klant. De oplichters stelden dat klanten hun spaargeld veilig konden stellen door het tijdelijk over te zetten naar een 'kluisrekening'. En zo geschiedde het kwaad en waren gedupeerden hun geld kwijt.
Eerst vergoedde alleen de Rabobank de schade, uit coulance. Andere banken gaven aan dat ze vonden dat ze niet hoefden te compenseren, omdat hun klant zelf het geld over had gemaakt. De bank is dan, volgens de wet, niet aansprakelijk. Daarom trokken onder andere Kassa en de Consumentenbond aan de bel. Vervolgens besloot minister Hoekstra (Financiën) dat banken slachtoffers van spoofing toch moeten compenseren, uit 'coulance' en onder voorwaarde dat er aantoonbaar sprake is geweest van identiteitsfraude. Ook moet de gedupeerde wel aangifte hebben gedaan om gecompenseerd te worden. De regeling van Hoekstra is met terugwerkende kracht geldig, vanaf 1 januari 2020.
De Consumentenbond vindt echter dat de huidige coulanceregelingen te vrijblijvend zijn. Het uitgangspunt moet volgens de bond zijn: vergoeden, tenzij. Dat betekent dat een slachtoffer altijd wordt gecompenseerd, tenzij het slachtoffer iets te verwijten valt. De bond vindt dat desnoods de wet hiervoor moet worden aangepast om dit mogelijk te maken. Daarom gaat de bond in gesprek met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!