Consumentenbond: Sony negeert garantieregels
19-09-2013
• leestijd 1 minuten
Sony lapt de garantieregels aan zijn laars door mankementen aan de nieuwe smartphone Xperia Z niet op te lossen. Dat heeft de Consumentenbond donderdag bekendgemaakt.
Veel klachten
Volgens de consumentenorganisatie zijn er de afgelopen maanden ,,opvallend veel'' klachten binnengekomen over spontane barsten in het scherm en problemen met de USB-aansluiting.
'Geen bewijzen'
,,Veel mensen geven aan dat de klacht wordt afgewezen door de verkopers en Sony, terwijl ze het gebrek naar eigen zeggen niet hebben veroorzaakt. Als een product binnen een half jaar na aankoop stukgaat, moet de verkoper aantonen dat de gebreken door verkeerd gebruik zijn ontstaan. Geen van de verkopers bewijst dit, maar ze vergoeden de reparatie niet'', vertelt een woordvoerster van de Consumentenbond.
De belangenclub roept Sony op om de betreffende toestellen alsnog kosteloos te repareren.
Sony: zeldzame gevallen
Sony laat weten dat er ,,in zeldzame gevallen'' klanten zijn die problemen hebben met barsten in hun Xperia Z-display. ,,Wij houden de ontwikkelingen scherp in de gaten en onderzoeken de achtergrond van deze klachten. Wij bekijken per situatie of dit binnen of buiten de garantie zal vallen. Onze medewerkers van de klantenservice zijn beschikbaar om deze situaties per geval te verwerken en zijn extra alert op deze klachten'', aldus een woordvoerster. ANP