Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Consumentenbond: pensioenloket nodig om mensen te helpen

10 jun 2021
  •  
leestijd 2 minuten
geld euros pensioen sparen
Consumenten moeten met vragen en klachten over hun pensioen kunnen aankloppen bij een nieuw op te richten Pensioenautoriteit. De komst van zo'n laagdrempelig loket is nodig als het nieuwe pensioenstelstel uiterlijk in 2027 ingaat, bepleit de bond.
Met het nieuwe pensioenstelsel komt er een einde aan het collectieve pensioen. Pensioenpotjes worden straks individueler en de pensioenuitkeringen minder zeker dan daarvoor. De verantwoordelijkheid voor een goede oudedagsvoorziening komt veel meer bij consumenten zelf te liggen. Hun risico wordt groter, terwijl ze daar lang niet altijd klaar voor zijn, want pensioenen zijn vaak ingewikkelde producten. De Pensioenautoriteit moet het belang van consumenten bewaken.

'Met Pensioenautoriteit geen dure pensioenexpert nodig'

"Vanaf iemands pensioenleeftijd is het inkomen afkomstig uit verschillende bronnen. Denk aan AOW, arbeidspensioen, lijfrente, spaar- of beleggingstegoed of de eigen woning. Dat is zo veel, dat consumenten soms door de bomen het bos niet meer zien", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Dat maakt mensen onzeker. De Pensioenautoriteit, een onafhankelijk overheidsorgaan, moet het belang van consumenten bewaken en hen helpen overzicht te houden en keuzes maken. Consumenten hoeven dan niet direct een dure pensioenexpert in te schakelen of blind af te gaan op wat hun pensioenfonds aangeeft."
De Consumentenbond heeft zijn pleidooi voor een laagdrempelig loket neergelegd bij de ministeries van Sociale Zaken en Financiën, De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten. Als het aan de bond ligt, wordt de Pensioenautoriteit al betrokken bij de invoering van het nieuwe pensioenstelsel.
De voorgestelde autoriteit moet een einde maken aan de verschillende klachtenloketten. Molenaar: "Er zijn nu veel te veel verschillende loketten voor je pensioen. Dat ontmoedigt consumenten om informatie te halen en klachten in te dienen."

Mijnpensioenoverzicht

Burgers die op zoek zijn naar informatie over hun opgebouwde pensioen en het verwachte pensioengeld, kunnen die info inzien op Mijnpensioenoverzicht.nl.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar