Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond onderzoekt massaclaim tegen Schiphol om geannuleerde vluchten

17-06-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1225 keer bekeken
  •  
schiphol_claim_20220617

De Consumentenbond onderzoekt de opties om een massaclaim in te dienen bij luchthaven Schiphol. Deze zomer schrapt de luchthaven honderden vluchten per dag, en daardoor gaan veel vakanties niet door. Met name reizigers met een los vliegticket zullen financiële schade lijden. Schiphol moet gedupeerde reizigers compenseren, zo stelt de Consumentenbond.

Het rommelt al een tijdje bij Schiphol: topdrukte, personeelsgebrek en geannuleerde vluchten. Vanaf de tweede week van juli stelt Schiphol bovendien een maximumlimiet in wat betreft het aantal passagiers. Daardoor is er dagelijks geen ruimte voor circa 13.500 passagiers.

Dagelijks tot enkele honderden vluchten geannuleerd

Concreet betekent dit dat Schiphol per dag tot wel enkele honderden vluchten gaat annuleren. Consumenten die een pakketreis hebben geboekt, kunnen zich tot de reisorganisatie wenden voor hulp in de vorm van een alternatieve vlucht of financiële compensatie voor de reissom.

Maar passagiers die een los ticket hebben gekocht, hebben óók recht op teruggave van de reissom of op een alternatieve vlucht. Wel draaien deze passagiers op voor eventuele aanvullende kosten, zoals het geplande onderkomen zoals een hotel of een vakantiehuisje, of een ter plaatse geboekte huurauto.

"Wanbeleid Schiphol, amateurisme ten top"

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar is niet te spreken over de gang van zaken.

Zo stelt ze: "De planning van vluchten gebeurt maanden van te voren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top."

Massaclaim: "Onacceptabele gang van zaken"

Volgens de Consumentenbond is het onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijt dreigen te raken. Om die reden onderzoekt de Consumentenbond of ze gedupeerden bij kunnen staan in de vorm van een massaclaim. Zo hopen ze de schade te kunnen verhalen op de luchthaven.

Los vliegticket geboekt? Dan kun je je melden bij de luchtvaartmaatschappij voor een schadeloosstelling, indien jouw vlucht wegens drukte wordt geannuleerd. Over jouw rechten in het geval van drukte op luchthavens heeft de Consumentenbond een artikel op de site staan.

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!