'Consumentenbond krijgt niet altijd zijn zin'
18-03-2009
• leestijd 3 minuten
Na twaalf jaar Consumentenbond vindt directeur Felix Cohen het mooi geweest. Op 1 april neemt de econoom Bart Combée het stokje van hem over. ,,Ik begon me af te vragen of mijn bijdrage nog wel groot genoeg was'', zegt Cohen over zijn vertrek
,,Op een gegeven moment heb je alles van jezelf in zo'n organisatie gelegd. Er zat geen vernieuwing meer in.''
Cohens bijdrage aan de Consumentenbond was volgens hemzelf het ,,professionaliseren'' van de organisatie. ,,Het was een echte vereniging waar iedereen hard z'n best deed. Maar de automatiseringsystemen en de marketing waren niet goed en de procedures waren ouderwets'', aldus Cohen. Hij vormde de Consumentenbond naar eigen zeggen om tot een goed functionerende en financieel gezonde organisatie.
Cohens directeurschap viel samen met de opkomst van het internet. Het bracht een verandering van het consumentengedrag teweeg en bepaalde in grote mate de activiteiten van de Consumentenbond in die periode. ,,Zakendoen en transacties, alles ging online. Kopen via internet is gemeengoed geworden. Maar de Consumentenbond heeft eraan bijgedragen dat de verkoop via internet aan regels gebonden werd'', zegt Cohen.
Met de opkomst van het internet kwamen ook de websites die producten vergelijken. Gratis, in tegenstelling tot de diensten van de Consumentenbond. Ze zijn de directeur een doorn in het oog. ,,Onbetrouwbaar'', noemt Cohen de sites. ,,Iedereen kan daar een mening achterlaten. Onderzoekstechnisch is het een gruwel want mensen kunnen zomaar negatieve of positieve zaken uitvergroten. Bedrijven kunnen consumenten vragen positieve reacties over hun producten achter te laten of negatieve reacties over de concurrent.'' De productentesten van de Consumentenbond mogen dan wel geld kosten, onafhankelijk is de Consumentenbond wel, benadrukt Cohen. ,,In ons tijdschrift staat geen enkele advertentie. Het zijn de leden die betalen.''
Is Felix Cohen zelf een kritisch consument geworden? Wel als het gaat om producten die hij zelf leuk vindt. Voor het kopen van een fotocamera kan hij maanden uittrekken. ,,Maar als het gaat om de aankoop van een wasmachine koop ik de eerste die ik tegenkom in de winkel.''
Cohen zegt niet te klagen over de invloed die hij als voorman van de Consumentenbond heeft kunnen uitoefenen op het bedrijfsleven en de overheid. ,,We worden serieus genomen. De Consumentenbond krijgt de aandacht die hij verdient.'' Toch krijgt de bond niet altijd zijn zin. Cohen mag dan vertrekken, er blijven een aantal zorgpunten over. Eén daarvan is overgewicht bij jongeren. ,,Wij willen dat de overheid snoepreclames gericht op kinderen verbiedt. Dat gaat niet lukken.'' Toch zal de Consumentenbond zich hard blijven maken voor het verbod. ,,Het duurt soms gewoon tien of vijftien jaar voor we iets erdoorheen krijgen.''
Bart Combée zal zijn handen vol krijgen aan het thema privacy. ,,Een tijdbom onder veel projecten'' noemt Cohen het. ,,Mensen interesseren zich niet voor privacy totdat het eens misgaat en dan is Leiden in last. Denk eens aan die slimme meter, de energiemeter die ieder kwartier de energiestand doorgeeft. Daar valt uit te lezen wanneer iemand op vakantie gaat en hoe laat iemand gaat slapen. Wat als daar allemaal inbraken op volgen?''
Bron: ANP