Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond: Kijk uit voor loze aanbiedingen

23-09-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
consumentenbond-loze-aanbie.jpg
Aanbiedingen zijn vaak niet zo voordelig als consumenten denken, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dit komt doordat winkeliers vaak verkooptactieken gebruiken om hun product aan de man te brengen. Op de site www.consumentenbond.nl/lozelokkertjes staat een overzicht van alle verkooptrucs zodat consumenten deze kunnen herkennen.
De Consumentenbond vergeleek de aanbiedingsprijs met de normale prijs van producten van elektronicaketens en webwinkels en constateerde dat winkeliers adverteren met 'van'-prijzen die nooit bestaan hebben of die verhoogd zijn zodat de korting hoger lijkt. Met reclames wekken winkeliers de indruk 'nu' een aanbieding te hebben terwijl de prijs al maanden dezelfde is. Bij één winkelier betalen consumenten voor een afgeprijsde camera tien euro méér dan voor de aanbieding.
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: 'De kans op misleiding is door deze verkooptrucs erg groot. Wij willen consumenten helpen deze trucs te herkennen en de weg wijzen naar de Reclame Code Commissie als zij met misleidende reclame te maken hebben'. Volgens de reclameregels mogen winkeliers geen prijsinformatie geven die consumenten kan misleiden. De Reclame Code Commissie beoordeelt of er sprake is van misleidende reclame, de Consumentenautoriteit kan als toezichthouder een boete opleggen. De Consumentenbond heeft de resultaten van haar onderzoek onder de aandacht gebracht bij de toezichthouder. Website 'Lozelokkertjes'
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor