Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Consumentenbond eist meer compensatie van Nationale-Nederlanden in woekerpolisaffaire

1 apr 2017
  •  
leestijd 2 minuten
consumentenbond logo930x520
De Consumentenbond stapt naar de rechter om meer compensatie te eisen van verzekeraar Nationale-Nederlanden in verband met een vijftal woekerpolissen die tussen eind jaren tachtig en begin deze eeuw veelvuldig verkocht zijn. Mensen die deze woekerpolissen kochten zijn niet voldoende gecompenseerd, stelt de Consumentenbond. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft vorig jaar in een individuele zaak geoordeeld dat er verborgen kosten zijn ingehouden bij een woekerpolis van Nationale-Nederlanden, waardoor ook rendement is misgelopen. Dit zou kunnen betekenen dat meerdere klanten recht hebben op hogere compensatie dan zij tot nu toe hebben ontvangen.
Vijf woekerpolissen
In 2008 is besloten dat verzekeraars die woekerpolissen hebben verkocht aan die klanten een compensatie moeten betalen. Deze standaard compensatie is in het geval van Nationale-Nederlanden echter niet voldoende, stelt onder anderen de Consumentenbond. Om die reden spant de bond een collectieve rechtszaak aan. Ook stichting Wakkerpolis stapt naar de rechter om meer compensatie te eisen voor klanten van Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden heeft zeker een half miljoen woekerpolissen verkocht, het gaat dus om een hoop geld. De zaak van de Consumentenbond richt zich op vijf woekerpolissen die door Nationale-Nederlanden verkocht zijn. Het gaat om de producten Flexibel Verzekerd Beleggen, Bedrijfs Effect Sparen, ING Bank Privé Pensioenplan, ING Bank Bedrijfsspaarpolis en ING Bank Flexibel Spaarplan.
Verborgen kosten
In de standaard compensatie die Nationale-Nederlanden in eerste instantie zou moeten betalen wordt uitgegaan van de zogenoemde Wabeke regeling. Wabeke, destijds financieel Ombudsman, adviseerde in 2008 dat verzekeraars hun klanten 2,5% per jaar aan kosten in rekening mochten brengen over de looptijd van de polis. Pas als er meer in rekening is gebracht, moeten ze dat terugbetalen. De Consumentenbond stelt dat die compensatie niet voldoet. Bart Combée, directeur van de bond, reageert in de studio. Combée stelt dat zij die regel van 2,5% niet vinden volstaan, en daarnaast wordt er in de oude regeling geen rekening gehouden met zogeheten verborgen eerste kosten en misgelopen rendement. Daarom eist de bond van Nationale-Nederlanden dat klanten al die niet-overeengekomen kosten alsnog terugkrijgen. Er zijn meer belangenbehartigers juridisch actief tegen Nationale-Nederlanden, Combée stelt dat het nodig is om de juridische druk op de verzekeraar zo hoog mogelijk op te voeren.
Aansluiten bij collectieve rechtszaak
De Consumentenbond vraagt de rechter om Nationale-Nederlanden te dwingen de waarde van alle polissen opnieuw te berekenen, zonder aftrek van de onrechtmatig in rekening gebrachte kosten. Als de rechter de eis inwilligt, kan iedereen met één van de vijf hierboven genoemde woekerpolissen van het vonnis profiteren. Je hoeft geen lid te zijn van de Consumentenbond om je bij deze zaak aan te sluiten en het kost geen geld om je aan te sluiten. Wel vraagt de Consumentenbond mensen om zich te melden en de actie te steunen, dat kan via hun website . Ook kun je dan op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Wanneer de rechter uitspraak doet is nog niet duidelijk.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!