De Consumentenbond dient samen met zeven Europese consumentenorganisaties en koepelorganisatie Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC) een klacht in tegen WhatsApp bij de Europese Commissie en het Europese netwerk van consumentenautoriteiten. De berichtendienst oefent volgens de organisaties onnodig veel druk uit op gebruikers om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren.
Sinds begin 2021 krijgen gebruikers op WhatsApp terugkerende, opdringerige meldingen, stelt de Consumentenbond. Via deze meldingen worden gebruikers uitgenodigd om wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid te accepteren. Indien gebruikers dat niet doen, dreigt het bedrijf achter de dienst hen de toegang tot WhatsApp te ontzeggen.
De inhoud en herhaling van de meldingen zorgt voor onnodig veel druk op consumenten, stellen de Consumentenbond en consumentenorganisaties uit Frankrijk, Griekenland (2x), Noorwegen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. Dat belemmert consumenten in hun keuzevrijheid. Hierdoor is de dienst in strijd met de Europese regels. Verder zijn de voorwaarden niet transparant en slecht te begrijpen, met name als het gaat om het overdragen van persoonlijke gegevens aan Facebook en andere bedrijven.
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, dreigt WhatsApp de toegang tot de app te weigeren bij het niet accepteren van de voorwaarden, zonder dat het duidelijk maakt waar de consument toestemming voor geeft. "WhatsApp beperkt consumenten in hun keuzevrijheid: als je niet accepteert, kun je WhatsApp niet meer gebruiken." Daarnaast stelt Molenaar dat de contractvoorwaarden niet transparant zijn, wat in strijd is met de wet. Er loopt al een onderzoek naar het privacybeleid van WhatsApp vanwege inbreuk op de privacywetgeving. "Dat maakt de noodzaak tot ingrijpen door de autoriteiten extra groot", aldus Molenaar. "WhatsApp moet de rechten van consumenten respecteren."
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!