Consumentenautoriteit dwingt ticketsites tot aanpassingen
22-12-2010
• leestijd 2 minuten
De Consumentenautoriteit heeft opnieuw aan vier bedrijven die online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven.
Het betreft de websites Ticketunlimited.nl, Pepetickets.nl, Ticketsnederland.nl, Kaartverkoop.nl en anderstalige versies van deze websites.
De Consumentenautoriteit eist dat deze websites worden aangepast. Het gaat om punten zoals het duidelijk vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat. Het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij hierdoor kunnen lopen. Het op de juiste manier vermelden van de prijs en het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de website zit.
Boetes
Als de bedrijven de veranderingen niet doorvoeren, moeten ze een boete tot 5000 euro per week per overtreding betalen. Die kan oplopen tot maximaal 100.000 euro per overtreding.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: ''Het is belangrijk
dat de consument bewust kiest of hij wel of niet een doorverkocht ticket wil kopen. Dat kan hij alleen maar doen als hij juist wordt geïnformeerd. Vandaar dat wij daar zo scherp op toezien. Informatie op internet is vluchtig. Daarom zullen we deze bedrijven kritisch blijven volgen.''
In
2009 besteedde Kassa al aandacht aan de terreur van online ticketshops die door het opkopen van concertkaartjes nog meer schaarste creëren en zo de prijs gigantisch opdrijven. Ze doen het voorkomen alsof het concert is uitverkocht en het is vooraf vaak onduidelijk dat ze veel meer vragen dan de oorspronkelijke prijs. U kunt hier
tips
lezen voor gedupeerden van dit soort ticketsites.
Bron: Consumentenautoriteit/Kassa