Consumentenautoriteit beboet Tele2 Nederland
07-04-2009
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit (CA), waakhond voor de belangen van de consument, heeft telefoonbedrijf Tele2 Nederland boetes van in totaal 70.000 euro opgelegd. Dat maakte de CA dinsdag bekend.
Tele2 heeft volgens de autoriteit niet juist gehandeld bij de telefonische verkoop van abonnementen voor het vaste net aan mensen die hun gesprekken al via Tele2 lieten lopen. Dat zou zijn gebeurd in 2007 en 2008, door externe callcenters die op grote schaal klanten benaderden. De CA ontving daar klachten over, onder meer via ConsuWijzer.
Aan het begin van het gesprek zou niet duidelijk zijn gemaakt dat het ging om de verkoop van abonnementen voor het vaste net, klanten werden niet voldoende of tijdig ingelicht over de daarbij behorende kosten, de duur van de overeenkomst en de bedenktijd. De bedenktijd werd ook niet vermeld in de bevestigingsbrief, hoewel dat wel moet.
Tele2 gaat bezwaar aantekenen tegen de boete. Het bedrijf zegt zich niet te herkennen in wat de Consumentenautoriteit aanwijst als schade voor de consument.
Bron: ANP