Consumentenautoriteit beboet de NL Energie
13-11-2010
• leestijd 2 minuten
De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) boetes opgelegd van in totaal EUR 1.020.000,- voor misleidende telefonische werving. Het bedrijf heeft in de periode oktober 2008 tot juli 2009 een zeer groot aantal consumenten telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Opvallend is dat ook in die tijd bij
Kassa
veel klachten over NLEnergie binnen kwamen. NLEnergie heeft toen in de
uitzending
belooft een strikter telefoonbeleid te gaan voeren.
De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij beboet omdat het bedrijf zich niet heeft gehouden aan een aantal regels die gelden bij telemarketing. Zo werd aan het begin van het gesprek de identiteit van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Telemarketing heeft per definitie een overrompelend karakter. Daarbij komt dat veel consumenten niet weten hoe energiecontracten in elkaar zitten. Daarom behoort het bedrijf consumenten goed en volledig te informeren. Dat is onvoldoende gebeurd."
Veel klachten
Via haar informatieloket ConsuWijzer ontving de Consumentenautoriteit een groot aantal klachten over misleidende telemarketingpraktijken van de Nederlandse Energie Maatschappij. Deze vormden de aanleiding om het onderzoek te beginnen.
De Nederlandse Energie Maatschappij maakte gebruik van verschillende externe callcenters die op grote schaal onaangekondigd consumenten benaderden om over te stappen van hun huidige energieleverancier naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Aan het begin van het telefoongesprek werd de consument onvoldoende duidelijk verteld welk bedrijf belde. Consumenten dachten in veel gevallen dat zij met hun huidige energieleverancier spraken. De telefonische verkopers vertelden aan consumenten onder meer dat zij in aanmerking kwamen voor een lager energietarief vanwege hun woonplaats, of omdat uit onderzoek was gebleken
dat zij al een tijd te veel betaalden voor hun energie. Ook werden er onjuiste en misleidende mededelingen gedaan over het prijsvoordeel dat men kon behalen, waarbij onvoldoende werd ingegaan op de omstandigheden en voorwaarden die dat bepalen.
Er werden ook contracten verkocht aan consumenten die kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege hun hoge leeftijd. Dit is in strijd met de Gedragscode Consument en Energieleverancier waaraan alle energiebedrijven zich hebben gebonden. Handelen in strijd met een gedragscode waarbij een bedrijf is aangesloten, wordt als een oneerlijke handelspraktijk bestempeld.
Door de ongekend grote en niet eerder vertoonde omvang van de telemarketing door de Nederlandse Energie Maatschappij is het aantal consumenten dat is geconfronteerd en mogelijk benadeeld door de misleidende en soms ook agressieve handelswijze zeer groot. Er was sprake van onrechtmatigheden en misleidende mededelingen met een structureel karakter. De Consumentenautoriteit heeft dit bij de bepaling van de hoogte van de boete in aanmerking genomen. Er zijn geen lasten opgelegd omdat het bedrijf medio juli 2009 op eigen initiatief met telemarketing is gestopt.
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit.