Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumenten kochten voor 20 miljard online

03-03-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
webshop online winkelen phishing
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor ruim 20 miljard euro aankopen gedaan bij webwinkels. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org.
11 miljard aan producten
Via internet werden vooral meer schoenen, lifestyle-producten (,,dingen die het leven aangenaam maken", aldus directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org), IT-apparatuur, eten en drogisterijartikelen besteld. De bestedingen via internet zijn te verdelen in producten en diensten. Aan producten werd 11 miljard besteed, aan diensten (waaronder reizen en tickets voor evenementen) ruim 9 miljard. Het lijkt erop dat de onlineaankopen niet per se ten koste gaan van wat mensen uitgeven in fysieke winkels. De omzet daar daalde nauwelijks (-1 procent).
Aantrekkende economie
De stijging van de verkopen via webshops is volgens bureau GfK, dat het onderzoek uitvoerde, te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke winkelketens uit de winkelstraat. De afgelopen jaren gingen onder meer V&D, Halfords, Scheer & Foppen en MS Mode dicht. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor