Consumenten ergeren zich aan AH-huismerk
29-04-2009
• leestijd 1 minuten
Albert Heijn slaat door met het aantal huismerkproducten. Dat vindt merkendeskundige Paul Moers. Moers werkte jarenlang bij de marktleider.
Varianten van merkfabrikanten moeten plaats maken voor huismerkproducten. Volgens Moers is dit bij klanten een doorn in het oog. Mensen klagen steeds meer en het wordt steeds meer gespreksstof. De irritatiegrens is blijkbaar overschreden, aldus Moers in het Nederlands Dagblad. Moers verwacht dat het aantal huismerken zal verminderen. Albert Heijn wil geen klanten kwijt en zal iets moeten doen met de signalen.
De kritiek is echter nog niet massaal genoeg om het beleid van AH aan te passen. Dat zegt een woordvoerder van Albert Heijn. Het ziet er dus naar uit dat er nog weinig zal veranderen in de opmars van de huismerkproducten.
Het huismerkenassortiment in de schappen steeg de afgelopen drie jaar met 31 procent. De uitbreiding van andere artikelen steeg maar met 18 procent. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI Nederland.
AH verkoopt twee maal zo veel huismerkproducten als andere supermarkten. Meer dan 50 procent van de omzet komt van huismerkartikelen, aldus Dick Boer vorig jaar. Deze omzet van huismerkartikelen is twee tot drie keer zoveel als bij andere supermarkten. Super de Boer volgt AH op de tweede plaats met grote afstand.
Bron: Nederlands Dagblad, Distrifood.nl