Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumenten en supermarkten kiezen vaker voor Beter Leven-kip

05-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1939 keer bekeken
  •  
beter leven keurmerk 1 ster 930x520
Kip en eieren met het Beter Leven-keurmerk groeien in populariteit bij consumenten en supermarkten. Zeven op de tien consumenten is bereid om iets meer te betalen als vleeskuikens en kippen voldoende ruimte krijgen en boeren beter worden betaald, meldt ABN AMRO in een rapport over de pluimveesector.
Ook bij supermarkten staat dierenwelzijn hoger op de agenda, waardoor pluimveebedrijven wel aan de vraag moeten voldoen. Dat is voor het dierenwelzijn goed, maar er is een keerzijde, aldus ABN AMRO. Het leidt tot hogere productiekosten, meer CO2-uitstoot en hogere prijzen in de supermarkt. Dieren die meer bewegen, hebben meer voedsel nodig. "En dat heeft een hogere CO2-voetafadruk tot gevolg", stelt ABN AMRO. "De sleutel voor verlaging van de CO2-uitstoot ligt onder meer in de gebruikte grondstoffen voor pluimveevoer."
De Nederlandse mengvoerindustrie loopt voorop in de kennis over dit soort reststromen en het verkleinen van de CO2-voetafdruk van grondstoffen, aldus de bank. Met deze kennis zijn mengvoerleveranciers in staat om pluimveehouders te helpen bij het verlagen van hun milieu-impact.

Beter Leven groeit door

ABN AMRO verwacht dat het aandeel pluimveevlees met een Beter Leven-Keurmerk zal toenemen van 5 tot 10 procent in 2021 naar 60 tot 80 procent in 2025. Ook verwacht de bank een daling van het totaal aantal vleeskuikens met 15 tot 25 procent in Nederland.
De pluimsector in Nederland bevindt zich in de top als het gaat om de overgang naar diervriendelijkere houdsystemen. Zo kan hier 90 procent van de leghennen vrij bewegen, terwijl dat in Europa gemiddeld 52 procent is. Ook bij vleeskuikens gaat het er diervriendelijker aan toe dan voorheen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

ronaldvw
ronaldvw7 jul. 2021 - 0:21

Ja, beter leven kip ......als er niets anders wordt geboden zal de consument wel moeten.

Gerhar
Gerhar6 jul. 2021 - 18:26

Natuurlijk mooi de kip met 1 of meer sterren, maar bij 1 ster gaat de kipfilets € 14,50 p.kg kosten dit is alleen te betalen door mensen met een goed gevulde portomonee. De boeren moeten veel inversteren waar weinig boeren hebben hier zin in want de meesten hebben geen opvolger ( de jeugd trapt er niet meer in om boer te worden) en waarom investeren als de supermarkten met de meeste winst gaan strijken

1 Reactie
JannieBoe
JannieBoe17 jul. 2021 - 9:55

Ook zonder goedgevulde portemonnee is verantwoord vlees te betalen. Wij horen tot de laagste inkomensgroepen van dit land maar hebben geen probleem om verantwoord te eten. Kwestie van keuzes maken. Wat minder vlees eten bijvoorbeeld want dat hoeft niet elke dag. Een keer een groentegerecht of een keer een maaltijd met vis. Goed op aanbiedingen letten enzovoort. Wij eten zelfs geen kip met één ster want dat is voor ons echt te weinig. Onze keuze is altijd voor biologisch, nog duurder dan vlees met één ster, maar ook met ons lage inkomen goed te doen. We maken die keuze.

Erwin Vermeulen
Erwin Vermeulen6 jul. 2021 - 8:43

Dit gaat over de verkoop in supermarkten, maar NL 'produceert' natuurlijk vooral voor de export en voor die dieren verandert er niets. Daarnaast is er een groot verschil tussen wat de consument zegt bereid zijn te doen en wat deze daadwerkelijk doet als zij of hij moet afrekenen. De CO2 voetafdruk verklein je werkelijk door vlees af te zweren.

annebert scheffer
annebert scheffer5 jul. 2021 - 11:42

1 Ster is natuurlijk niets, 2 iets minder niets en 3 een begin. Ik snap niet dat de dierenbescherming hier zijn goedkeuring aan geeft. En dan piept de bank ook nog over meer CO2. Gewoon minder vlees, maar fatsoenlijk diervriendelijk vlees.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!