Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consument zwicht voor keuvelende verkoper

07-04-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1822292.jpg
Een verkoper die eerst aan consumenten vraagt hoe het met hen gaat, verkoopt gemakkelijker iets dan de verkoper of fondsenwerver die meteen over het product begint. Dat blijkt uit onderzoek dat deze maand verscheen in het Journal of Consumer Research, waaraan de Universiteit Utrecht meewerkte.
Beginnen met wat inleidende vragen zorgt voor een goede sfeer. Consumenten zijn daarna meer benaderbaar voor vragen waarin het 'echte' onderwerp, een donatie of product, naar voren komt.
,,Mensen verliezen hierdoor hun gebruikelijke vindingrijkheid om een ongewenste toenaderingspoging mee te pareren'', zo meldt de universiteit. De ruim vijfhonderd ondervraagden bleken beduidend minder zelfcontrole te hebben na de onschuldige praatjes. ,,Daarna vallen ze gemakkelijk voor de listen van de verkoper'', stelt een van de onderzoekers.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor