Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Consument Unilever betaalt niet alles'

03-02-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
supermarkt_winkelwagen_23.jpeg
Unilever, producent van consumentengoederen, heeft last van gestegen grondstofprijzen en stevige concurrentie. Wat kan de Nederlandse consument verwachten? Vier vragen aan topman Paul Polman en Mike Polk, verantwoordelijk voor alle vier de productcategorieën bij Unilever.
Gaat Unilever de stijging van grondstofprijzen doorberekenen?
Polman: ,,We zijn niet van plan de consument alles te laten betalen. Het grootste gedeelte van de extra kosten willen we opvangen met kostenbesparingen, maar prijsverhogingen voeren we ook door. Dit komt nadat de afgelopen twee jaar de prijzen zijn verlaagd.''
Worden alle producten duurder?
Polk: ,,De grondstoffen wegen het zwaarst op de voedingsproducten want daar gebruiken we ze, maar zeker niet alleen. Palmolie is niet alleen een voedingsmiddel, we gebruiken het ook in onze zeep. Wij zijn al begonnen met het verhogen van de prijzen van sommige producten en dat zullen we ook blijven doen. We kijken alleen wel heel precies in welke productcategorieën en in welke landen we prijsverhogingen kunnen doorvoeren.''
Waarom moeten consumenten de duurdere Unileverproducten blijven kopen en niet overstappen naar goedkopere alternatieven?
Polk: ,,Unilever heeft sterke merken. Dat is onze kracht. De kracht van de merken is echt heel groot. Bovendien komen wij met sterke en grote innovaties zoals de lichaamsverzorgingsproducten van Dove voor mannen en de deodorants van Rexona. Wij denken echt dat onze merken standhouden. Dat hebben ze ook gedaan in 2008 toen de grondstofprijzen ook hoog opliepen.''
Hoeveel vertrouwen heeft Unilever dat het niet minder producten zal verkopen ondanks hogere prijzen?
Polman: ,,We staat pas aan het begin van 2011 en het is moeilijk vooruitkijken. Daarvoor zijn de markten te beweeglijk. De grondstofprijzen veranderen van week tot week, bijna van dag tot dag. Wat ik weet, is dat Unilever al twee jaar goed gepresteerd heeft in een competitieve markt en lastige economische omstandigheden. En daar gaan we mee door. Onze merken moeten uitdagend blijven. Want groeien op zich is makkelijk. Als je het gratis weggeeft, groei je ook, maar het gaat om de kwaliteit van de groei. En dan is het beschermen, goed in de markt blijven zetten van onze merken het belangrijkste.''
ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor