Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Consument spreekt spaarpot liever niet aan'

06-03-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
spaarpot_hamer_06.jpg
Consumenten zijn nog altijd zeer terughoudend bij het aanspreken van hun spaargeld. Het veilige gevoel van geld achter de hand te hebben, wint het van de rationele rekensom waarbij het soms goedkoper is om spaargeld in te zetten. Dat constateert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een vrijdag gepubliceerd rapport.
Liever even in het rood
Spaargeld wordt bijvoorbeeld niet snel gebruikt om de studieschuld af te lossen. En veel mensen staan liever even rood dan dat zij iets van hun spaargeld afhalen om uit de min te komen.
Voordeliger om het spaargeld te gebruiken
Financieel gezien is dit niet altijd verstandig, want geld lenen kost geld. Vaak is het voordeliger om het spaargeld te gebruiken en daarna weer opnieuw te sparen in plaats van maandelijks geld aan de aflossing van de lening te betalen, adviseert het Nibud.
Psychologische processen
Het onderzoek dat het instituut ter ere van zijn 35-jarig jubileumcongres van vrijdag liet doen, bevestigt dat mensen bij financiële keuzes sterk worden beïnvloed door psychologische processen. Beleidsmakers en schuldhulpverleners zouden hier meer rekening mee moeten houden, vindt het Nibud. ANP

Meer over:

sparen, diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!