Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Consument nog steeds benadeeld door telecomsector'

13-11-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
smartphones_13.jpg
De telecomsector houdt de AFM (de Autoriteit Financiële Markten) in een wurggreep waar de consument de dupe van is. Telecombedrijven voldoen op dit moment niet aan de Wet Financieel Toezicht (WFT). De toezichthouder (AFM) heeft tot dusverre niet ingegrepen, zo ontdekte de Vastelastenbond onlangs. Ruim een jaar geleden kregen de Nederlandse telecombedrijven een tik op de vinger van de Hoge Raad, omdat ze de voorschriften van de Wet Financieel Toezicht aan hun laars lapten met het verstrekken van 'gratis' telefoons aan consumenten. De consument gaat een lening aan verpakt als abonnement.
‘Gratis’ telefoon
Iedereen die een abonnement afsluit met een gratis telefoon betaalt voor het abonnement én voor de mobiele telefoon. Een gratis telefoon wordt middels hogere abonnementskosten terugbetaald aan de provider. Dit is een vorm van koop op afbetaling en valt onder de Wet Financieel Toezicht, oordeelde de Hoge Raad. Telecombedrijven bieden nog steeds 'gratis' telefoons aan en overtreden daardoor de Wet Financieel Toezicht, vindt de Vastelastenbond. 
Sterke lobby
De reden dat de telecomsector niet wordt gestraft is volgens de Vastelastenbond waarschijnlijk een sterke lobby die telecombedrijven voeren. Deze is ontstaan na een uitspraak van de Hoge Raad in 2014 waarbij duidelijk werd dat een abonnement met gratis toestel een vorm was van een zogenaamde koop op afbetaling. Dat betekende dat klanten ineens hun contract gedeeltelijk konden beëindigen en telecombedrijven dienden te voldoen aan de Wet Financieel Toezicht.  

Meer over:

afm, diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!