'Consument nog steeds benadeeld door telecomsector'
13-11-2015
• leestijd 1 minuten
De telecomsector houdt de AFM (de Autoriteit Financiële Markten) in een wurggreep waar de consument de dupe van is. Telecombedrijven voldoen op dit moment niet aan de Wet Financieel Toezicht (WFT). De toezichthouder (AFM) heeft tot dusverre niet ingegrepen, zo ontdekte de Vastelastenbond onlangs. Ruim een jaar geleden kregen de Nederlandse telecombedrijven een tik op de vinger van de Hoge Raad, omdat ze de voorschriften van de Wet Financieel Toezicht aan hun laars lapten met het verstrekken van 'gratis' telefoons aan consumenten. De consument gaat een lening aan verpakt als abonnement.
‘Gratis’ telefoon
Iedereen die een abonnement afsluit met een gratis telefoon betaalt voor het abonnement én voor de mobiele telefoon. Een gratis telefoon wordt middels hogere abonnementskosten terugbetaald aan de provider. Dit is een vorm van koop op afbetaling en valt onder de Wet Financieel Toezicht,
oordeelde
de Hoge Raad. Telecombedrijven bieden nog steeds 'gratis' telefoons aan en overtreden daardoor de Wet Financieel Toezicht, vindt de Vastelastenbond.
Sterke lobby
De reden dat de telecomsector niet wordt gestraft is volgens de Vastelastenbond waarschijnlijk een sterke lobby die telecombedrijven voeren. Deze is ontstaan na een uitspraak van de Hoge Raad in 2014 waarbij duidelijk werd dat een abonnement met gratis toestel een vorm was van een zogenaamde koop op afbetaling. Dat betekende dat klanten ineens hun contract gedeeltelijk konden beëindigen en telecombedrijven dienden te voldoen aan de Wet Financieel Toezicht.