'Consument niet laten betalen voor ov-fout'
30-06-2011
• leestijd 1 minuten
De ANWB wil niet dat consumenten moeten betalen voor een eerder gemaakte weeffout in het ov-chipkaartsysteem. ,,Daar zijn we niet gelukkig mee'', zei een woordvoerder van de ANWB donderdag.
Hij reageert daarmee op een
rapport van de commissie-Meijdam
. Over 2 tot 3 jaar moet het reizen met de ov-chipkaart makkelijker worden met enkelvoudig in- en uitchecken. De systeemaanpassing gaat 50 miljoen euro kosten. De reiziger zal daaraan 0,03 cent per reis aan moeten bijdragen.
De ANWB vindt ook dat in een nog op te richten ov-autoriteit consumentenorganisaties een ,,steviger positie'' moeten krijgen. ,,De commissie stelt een plek in een adviesraad voor. Wij willen drie consumentenorganisaties in het algemeen bestuur om de belangen goed te dienen'', aldus de bond.
Trans Link Systems
Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, is positief over het idee van de commissie-Meijdam om een ov-autoriteit in te stellen. Dat zei een woordvoerder donderdag.
De autoriteit moet beleidsbepalende taken overnemen van TLS. Ze zou moeten bestaan uit overheden en vervoerders die bij de kaart zijn betrokken en consumenten. TLS wil helpen met het instellen van de autoriteit.
TLS ligt onder vuur na problemen met de fraudegevoeligheid en veiligheid van de kaart.
ANP