Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Consument merkt weinig van supermarktfusie'

12-05-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
supermarkt1_23.jpg
Een samengaan van Ahold en Delhaize zal geen grote gevolgen hebben voor de consumenten in Nederland en België. Ze zullen er weinig van merken in de winkels, verwacht de Groningse hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot. ,,Grote ombouwoperaties zijn niet nodig.''
Beproefde formule AH
Ahold heeft met Albert Heijn als marktleider in Nederland en met een dertigtal winkels in België een beproefde winkelformule. Sloot ziet in eventuele samenvoeging geen reden om die formule overboord te gooien. Hij verwacht ook niet dat de samenvoeging zal leiden tot het afstoten van supermarkten in België. ,,Er is weinig overlap met de supermarkten van Delhaize.''
Ook voor Delhaize ziet hij weinig reden om de formule aan te passen. ,,Beide ketens zijn zogenoemde service-supermakten en beide zijn in eigen land 'King of Food'. Ze passen goed bij elkaar'', stelt Sloot vast. ,,Als Delhaize of Albert Heijn als merken zouden verdwijnen, zou dat totaal nutteloos zijn.''
Sloot denkt wel dat puur gekeken naar de activiteiten van beide ketens in de Lage Landen - zowel Ahold als Delhaize haalt het grootste deel van de omzet uit de Verenigde Staten - dat de Belgen het meeste baat hebben bij een fusie.
Prijsimago
,,Delhaize staat in België al zo'n tien jaar onder druk van Colruyt, de grootste supermarktketen in het land. Albert Heijn is door de Belgische consument goed ontvangen en het AH heeft in België ook een beter prijsimago. Op dat vlak valt voor Delhaize op de langere termijn nog een en ander te doen'', aldus de hoogleraar.
,,De organisatie bij Delhaize kan efficiënter en de keten kan leren van de manier waarop Ahold de online activiteiten heeft geregeld. Schaalgrootte bij online activiteiten is voor supermarkten nog van groter belang dat voor andere retailbedrijven.''
Maar ook over de hele linie, inclusief de activiteiten van beide ketens in de VS, profiteert Delhaize volgens de hoogleraar het meest van een fusie. Ook de beleggers hebben dat door. Sloot wijst in dat verband op de koersuitslagen van maandag. Het aandeel Ahold sloot de beurshandel 5,5 procent hoger af, het aandeel Delhaize pluste 14,5 procent. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor