'Consument knoeit met de elektriciteitsmeter'
• 21-12-2013
• leestijd 2 minuten
•
De Italiaanse waterbouwkundig ingenieur Allesio Giardino kocht ruim een jaar geleden een appartement in het centrum van Den Haag. Het is een man alleen en hij moet voor z'n werk veel reizen. Hij was dus ook stomverbaasd toen hij een rekening kreeg van zijn energiebedrijf waarin stond dat hij bijna €1000 moest bijbetalen. Z'n nieuwe maandelijkse termijn werd €150.
IJking kost €600
Allesio vroeg een installateur een tweede elektriciteitsmeter, naast de officiële meter, te installeren. De proef bevestigde zijn vermoeden. De officiële meter liep vijf keer sneller dan zou moeten. Alessio vroeg een officiële ijking aan. Die kost €600, maar die hoef je niet te betalen als de meter kapot is. Tenminste, dat zei de eigenaar van de meter, netwerkbedrijf Stedin.
Toch betalen
De meter was stuk, dat was ook de technici die de meter controleerden duidelijk. Het defect was volgens hen veroorzaakt doordat er met de meter geknoeid was en dan moet je toch betalen, zegt Stedin. Het teveel aan het energiebedrijf betaalde wegens de defecte meter kreeg hij ook niet terug. "Moet je maar niet met je meter knoeien", aldus Stedin.
Corrupt
Netwerkbedrijf Stedin is dus aanklager, rechter en beul in deze kwestie en luistert niet naar argumenten van Allesio die zegt dat hij niks weet van geknoei aan z'n meter. Welke fraudeur laat zijn meter nou sneller lopen en welke fraudeur meldt zich zelf bij het netwerkbedrijf? Stedin trekt zich er niks van aan, behalve als de Belbus belt. Dan hoeft de ijking opeens niet meer betaald te worden en wordt de rekening van het energiebedrijf geschrapt. Allesio aarzelt niet deze praktijk corrupt te noemen. Hij komt uit Italië en hij is het gewend, dus bloemen aanpakken, dankjewel zeggen en niet meer aan denken. Dat is nog eens integratie.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar
belbus@vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.