Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consument klaagt over telefoonterreur

18-05-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3222147.jpg
Toezichthouder Opta heeft vorig jaar via Consuwijzer, een door de overheid opgezet loket voor consumenten, 18.000 vragen en klachten binnengekregen over internet, telefonie, televisie en post.
De klachten leidden er onder meer toe, dat negentien bedrijven die zich bezighouden met telefonische verkoop, op de vingers werden getikt. Zij dienen tijdens een verkooppraatje te melden dat mensen zich kunnen afmelden voor dit soort telefoontjes.
De toezichthouder kan sinds medio vorig jaar ook optreden tegen misbruik van informatienummers, waarvoor extra betaald moet worden. Sindsdien zijn twee nummers afgesloten wegens vermoedelijk misbruik. Als 0900-nummers duurder zijn dan 15 cent per minuut, moet het tarief vóór het gesprek gemeld worden. Opta heeft 69 waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven die dat niet deden.
Ook heeft de Opta bedrijven terechtgewezen die consumenten niet lieten weten dat ze het recht hebben hun contract op te zeggen bij wijziging van de algemene voorwaarden.
ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor