Consument klaagt over telefoonterreur
18-05-2009
• leestijd 1 minuten
Toezichthouder Opta heeft vorig jaar via Consuwijzer, een door de overheid opgezet loket voor consumenten, 18.000 vragen en klachten binnengekregen over internet, telefonie, televisie en post.
De klachten leidden er onder meer toe, dat negentien bedrijven die zich bezighouden met telefonische verkoop, op de vingers werden getikt. Zij dienen tijdens een verkooppraatje te melden dat mensen zich kunnen afmelden voor dit soort telefoontjes.
De toezichthouder kan sinds medio vorig jaar ook optreden tegen misbruik van informatienummers, waarvoor extra betaald moet worden. Sindsdien zijn twee nummers afgesloten wegens vermoedelijk misbruik. Als 0900-nummers duurder zijn dan 15 cent per minuut, moet het tarief vóór het gesprek gemeld worden. Opta heeft 69 waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven die dat niet deden.
Ook heeft de Opta bedrijven terechtgewezen die consumenten niet lieten weten dat ze het recht hebben hun contract op te zeggen bij wijziging van de algemene voorwaarden.
ANP