Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust

04-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
ikkiesbewust-groot.jpg
De gemiddelde consument geeft weinig om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten. Ze kopen dergelijke producten niet vaker en gaan er ook niet meer andere, gezonde producten door kopen. Het effect van de door de overheid gesteunde campagne is dus zeer beperkt, alhoewel producenten van voedingsmiddelen het logo wel hebben omarmd. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit heeft gedaan in opdracht van de ministeries van LNV en VWS.
Kassa
Onlangs nam Kassa het Ik Kies Bewust onder de loep. In deze uitzending bleek dat er vaak betere alternatieven voor de producten met het Ik Kies Bewust-logo te vinden zijn. Een voedingskundige van de Consumentenbond heeft een dagmenu opgesteld bestaande uit Ik Kies Bewust producten. Hieruit blijkt niet alleen op hoeveel ongezonde producten het logo staat, maar dat je gemakkelijk zonder het door te hebben veel te veel kilocalorieën, zout en vetten naar binnen kunt werken.
Gezondere keuze?
Tot nu toe was niet bekend of Ik Kies Bewust dan wel het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn mensen daadwerkelijk aanzetten tot een gezondere voedingskeuze. De overheid heeft echter hoge verwachtingen van dergelijke logo's, omdat die consumenten zouden helpen bewuster te kiezen, waardoor ze minder vaak aan chronische ziekten gaan lijden door het eten van te veel suiker, zout en vet.
De Wageningse onderzoekers ondervroegen ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar over hun aankoopgedrag. Ze keken daarbij in het bijzonder naar de aankoop van vla, yoghurt, vruchtenlimonade en zakjes instantsoep met en zonder een 'gezond' logo.
Logo niet bepalend voor voedselkeuze
Mensen bleken het logo wel te kennen en ook met gezondheid te associëren, maar ze stemden hun voedselkeuze er niet op af. Dat geldt zowel voor lage als hogere inkomens en voor alle opleidingsniveau's. De overheid hoopt met de Ik Kies Bewust-campagne vooral de lagere sociaal-economische klasse over te halen tot gezonder gedrag, aangezien die groep de meeste gezondheidsproblemen heeft door verkeerde voeding. De onderzoekers denken niet dat het aankoopgedrag op de lange termijn nog veel zal veranderen.
Producenten zijn dol op het Ik Kies Bewust-logo, zo constateren de onderzoekers. Bij de start in 2007 deden 38 bedrijven met 105 producten mee. Eind 2009 waren er 119 deelnemers met 4500 producten. Bij AH heeft nu al ruim een kwart van de huismerkproducten een Gezonde Keuze Klavertje, wat neerkomt op 1200 producten in de winkel. De wetenschappers adviseren de overheid om bij de producenten aan te kloppen voor gezondheidsbevordering in de schappen van de supermarkt.
ANP
Kijk ook Kassa:
Ik Kies Bewust een bewuste keuze? (27 maart 2010).

Meer over:

logo, diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!