Consument kiest minder vaak TomTom
24-07-2012
• leestijd 2 minuten
TomTom heeft in het tweede kwartaal aanzienlijk minder consumenten voor zijn navigatiediensten weten te interesseren. De winst steeg echter dankzij compensatie in de zakelijke markt. Dat blijkt uit de resultaten die het bedrijf dinsdag naar buiten bracht.
'Economie zit tegen'
,,De zwakke economie blijft een negatief effect hebben op de vraag naar onze producten. Vooral bij consumenten neemt de vraag naar elektronica en nieuwe auto's af'', aldus TomTom. Het bedrijf handhaaft wel de verwachting dat de winst per aandeel dit jaar circa 0,35 euro zal bedragen op een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.
De onderneming haalde een nettowinst van 9 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor het afgelopen kwartaal in doorsnee op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en een omzet van 272 miljoen euro.
Deal met Peugeot/Citroën
Bij Automotive bleef de omzet op jaarbasis onveranderd op 60 miljoen euro. Dit onderdeel levert onder meer navigatiekastjes die worden ingebouwd. TomTom maakte dinsdag bekend een overeenkomst te hebben getekend voor de levering van navigatiediensten aan de Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën vanaf 2015.
TomTom in zee met Apple
De omzet uit de verkoop van licenties daalde met 7 procent tot 29 miljoen euro. Hieronder valt onder meer de levering van kaarten aan het Amerikaanse technologieconcern Google, die volgend jaar afloopt. Vorige maand maakte TomTom een overeenkomst bekend met Apple. Het navigatiebedrijf gaat kaarten en aanverwante informatie leveren. Voorheen maakte Apple gebruik van kaarten van Google. ANP