Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consument kent zijn rechten niet

08-11-2010
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
Fallback image for card
Afgelopen woensdag kon u op de Kassa-site meedoen aan de kennisenquête. Aan de kennisenquête hebben in totaal bijna 6.000 mensen meegedaan.
Veel mensen weten niet goed waar ze voor welke klacht terecht kunnen en wat hun rechten zijn. U bent over het algemeen niet goed op de hoogte van uw consumentenrecht. Zo kunt u bijvoorbeeld niet terecht bij de AFM als u problemen heeft met uw bank. Toch dacht 49% van onze nieuwsbrieflezers dat ze hiervoor terecht konden bij de AFM. Een ander voorbeeld is een geschil met reizen/vakantie. 76% dacht dat ze dan bij de ANVR terechtkunnen. Dit is niet het geval, voor geschillen kunt u namelijk terecht bij de Geschillencommissie Reizen . 79% van onze nieuwsbrieflezers denkt dat ze het recht hebben om een product terug te brengen of te ruilen zolang dat binnen de gestelde termijn is. Het ruilen of terugbrengen van een product is geen recht, maar de winkelier verleent u een gunst. 72% van onze lezers dacht dat u in de winkel precies dezelfde rechten heeft als op internet. Maar op internet heeft u meer rechten, want een koop via internet is een koop op afstand. U heeft dan volgens de wet zeven dagen bedenktijd.
Opvallend is dat u wel uw rechten met betrekking tot garantie goed kent. 78% heeft het bij het juiste eind dat garantie bijkopen overbodig is. Ook bent u er van op de hoogte dat winkeliers u bij het gebruikmaken van garantie op een product niet mogen doorverwijzen naar de fabrikant (74%). 
U kunt hieronder lezen welke stellingen juist waren. En hoeveel procent van de deelnemers het juiste antwoord heeft gekozen.
-----------------
1. Voor een probleem met uw bank kunt u terecht bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Deze stelling is niet juist.
26% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Waakhond AFM houdt toezicht op de financiële markten en u kunt er niet terecht voor dit soort individuele klachten, daar is het Kifid voor opgericht.
2. Als u iets op internet koopt, heeft u precies dezelfde rechten als bij een aankoop in een winkel.
Deze stelling is niet juist.
23% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Als u iets koopt op afstand (internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus) staat er in de wet dat u zeven werkdagen bedenktijd heeft. Als u het product niet wilt, krijgt u uw geld terug. Bij een aankoop in een winkel heeft u die bedenktijd niet.
3. In Europa geldt een wettelijke garantie van twee jaar. In Nederland geldt deze wet niet altijd.
Deze stelling is juist.
31% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. In Nederland is in de wet geregeld dat u recht heeft op een deugdelijk product en bij bepaalde producten met een langere economische levensduur wordt de periode van 2 jaar garantie overstegen.
4. Als u lid bent van de Consumentenbond, kan die instantie bemiddelen bij een geschil met bijvoorbeeld uw telecomprovider.
Deze stelling is niet juist.
27% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. De Consumentenbond behartigt alleen collectieve belangen en bemiddelt niet meer in individuele zaken. Wel kunt u er als u lid bent, advies inwinnen over een individuele klacht of andere consumenten zaken.
5. U kunt altijd bij de Geschillencommissie terecht als je een probleem met een bedrijf of winkel heeft waar u niet uitkomt.
Deze stelling is niet juist.
37% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Dat kan alleen als een bedrijf of branche moet aangesloten zijn bij de betreffende geschillencommissie .
6. Als uw stofzuiger binnen 1 jaar kapot gaat, heeft u recht op een ander, nieuw exemplaar.
Deze stelling is niet juist.
51% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Als het defect binnen een redelijke termijn te repareren valt, mag een winkelier dat eerst doen. Daar hoeft u niet voor te betalen. U heeft dus niet altijd meteen recht op een nieuw product.  
7. Bij het Juridisch Loket kunt u alleen advies inwinnen onder een bepaalde inkomensgrens.
Deze stelling is niet juist.
66% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Iedereen met een juridische vraag, krijgt kosteloos advies. Bij de 30 vestigingen door heel Nederland, kunt u advies op maat krijgen en wordt u als het nodig is doorverwijzen naar een andere instantie, een mediator of advocaat. ( Juridisch Loket is een initiatief van de overheid en wordt betaald door het Ministerie van Justitie.)
8. Als de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) teveel bestrijdingmiddelen aantreft op een partij paprika’s die in bijvoorbeeld Super de Boer en Jumbo verkocht worden, dan maakt de waakhond dat publiekelijk bekend.
Deze stelling is niet juist.
47% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. VWA maakt nooit bekend om welke merken het gaat of in welke winkels de producten liggen waar wat mee aan de hand is. VWA onderneemt dus alleen achter de schermen actie.
9. Voor een consumentenklacht kunt u ook naar de rechter stappen.
Deze stelling is juist.
71% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. U kunt naar de kantonrechter gaan als het gaat om een bedrag onder de 5.000 euro. U bent dan niet verplicht een advocaat te nemen, maar het is wel verstandig om juridisch advies te vragen. Gaat het om een bedrag boven de 5.000 euro, dan moet u naar de rechtbank en dient u een advocaat in de arm te nemen.
10. De Woonbond behartigt niet de belangen van iedere bewoner van elk huis.
Deze stelling is juist.
57% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. De Woonbond komt alleen op voor de belangen van huurders en woningzoekenden. Huiseigenaren kunnen bij Vereniging Eigen Huis terecht .
11. U kunt bij de Nederlandse Zorgautoriteit terecht als uw zorgverzekeraar een behandeling niet vergoedt die wel onder uw aanvullende polis valt.
Deze stelling is juist.
66% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Ook al is een aanvullende ziekteverzekering een commerciële schadeverzekering, de verzekeraars moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals kloppende informatie verstrekken. Deze waakhond ziet daar ook op toe en voor misstanden kunt u daar terecht.
12. Bij een geschil over reizen/vakantie, kunt u bij de ANVR terecht.
Deze stelling is niet juist.
20% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. De ANVR is een branchevereniging, gedupeerde consumenten kunnen voor hun klacht terecht bij de Geschillencommissie Reizen . De reisaanbieder moet daar wel bij zijn aangesloten, maar dat zijn alle ANVR-leden.
13. Bijkopen van garantie is overbodig.
Deze stelling is juist.
78% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. U bent wettelijk voldoende beschermd (het Burgerlijk Wetboek en Wet Koop en Garanties - Europese richtlijn). Wel kan het zijn dat u sneller krijgt waar u recht op heeft als u garantie heeft bijgekocht, maar daar betaalt u dan ook flink voor.
14. ConsuWijzer geeft tegen betaling ook in individuele gevallen advies op maat.
Deze stelling is niet juist,
38% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Als u problemen met een bedrijf heeft of een vraag, kunt u dat melden bij ConsuWijzer . Uw probleem wordt echter niet voor u opgelost. ConsuWijzer geeft louter gratis informatie en advies, waar u zelf mee aan de slag moet. ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit).
15. De Wet Oneerlijke Handelspraktijken is in het leven geroepen om verkooppraktijken die misleidend en agressief zijn, te kunnen verbieden.
Deze stelling is juist.
71% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Deze nieuwe wet uit 2008 komt voort uit een Europese richtlijn en geldt in alle landen van de EU. In Nederland zijn de regels opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. De Wet Oneerlijke Handelspraktijken beschrijft gedetailleerd welke verkooppraktijken misleidend en agressief zijn en daarom verboden.
16. U wilt gebruikmaken van de garantie op uw product. De winkelier mag u dan doorverwijzen naar de fabrikant.
Deze stelling is niet juist,
74% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. U heeft een overeenkomst met de winkelier en niet met de fabrikant. De winkelier moet u dan ook verder helpen als er een klacht of ander probleem is ontstaan.
17. U heeft het recht om een product dat u heeft gekocht te ruilen of terug te brengen, zolang dat maar binnen de voorgeschreven termijn is, die op de aankoopbon staat.
Deze stelling is niet juist,
20% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Koop is koop, ruilen is geen recht. Uit coulance stemmen veel winkels er wel mee in dat u uw aankoop binnen een bepaalde termijn kunt ruilen tegen een tegoedbon of zelfs geld terug. Het gaat dan wel over dingen waar niks mis mee is, maar die u zelf bij nader inzien toch niet wilt hebben. Voor kopen op afstand (aan de deur of via internet en dergelijke) gelden andere regels en heeft u wel een wettelijke bedenktijd van zeven dagen.
18. Als u ingeschreven staat bij het wettelijk Bel-me-niet register kunt u toch nog steeds ongewenste verkooptelefoontjes ontvangen.
Deze stelling is juist.
68% van onze deelnemers koos voor het goede antwoord. Als u in het verleden ooit zaken heeft gedaan met een bepaald bedrijf, is dat een zogenaamd warm contact en in dat geval mag u nog gebeld worden. Het recht van verzet moet u dan wel worden aangeboden en het moet om een soortgelijk product gaan. (Het Bel-me-niet register is in oktober 2009 ingevoerd om de overlast van telefonische verkoop terug te dringen.)
U kunt hier de gehele uitslag lezen.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder over dit onderwerp reageren.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor