Consument kan klagen over ongevraagde post
09-12-2010
• leestijd 1 minuten
Consumenten die na registratie bij de Postfilter van Stichting Postfilter alsnog ongevraagd geadresseerd reclamedrukwerk ontvangen, kunnen vanaf januari een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Dat heeft Stichting Postfilter donderdag bekendgemaakt.
In het Post Register kunnen consumenten zich gratis laten registreren en aangeven van welke bedrijven zij geen ongevraagd geadresseerd reclamedrukwerk wensen te ontvangen. De consument kan daarbij kiezen uit tien verschillende sectoren. Mensen die na registratie alsnog post ontvangen, kunnen een klacht indienen bij het betreffende bedrijf.
Als de consument het niet eens is met de reactie van dat bedrijf of als het bedrijf niet reageert, kan de consument zich wenden tot de Reclame Code Commissie. Die neemt de klacht in behandeling en toets die aan de Code Postfilter, waarin de regels voor het gebruik van ongevraagde geadresseerde reclamepost zijn vastgelegd.
Momenteel hebben 650.000 consumenten zich geregistreerd bij het Post Register. ,,De gegevens van deze mensen blijven drie jaar bewaard. Tegen het einde van die periode krijgen zij een e-mail of zij hun registratie willen verlengen'', zei directeur Richard Groenewoud van Stichting Postfilter. ,,Dat doen we omdat de gegevens van consumenten kunnen veranderen.''
In het Nationaal Overledenen Register van Postfilter kunnen nabestaanden gegevens van overledenen gratis registreren. Daarmee wordt voorkomen dat na een sterfgeval nog geadresseerde reclamepost wordt gestuurd naar een adres op naam van de overledene.
Volgens Stichting Postfilter zijn er momenteel 750.000 registraties in het Nationaal Overledenen Register. Die gegevens blijven tien jaar bewaard. ANP