Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Consument heeft nog te veel keuze bij zorgverzekering
28-11-2015
•
leestijd 2 minuten
•
51 keer bekeken
•
Zorgverzekeraars bieden ruim 1400 verschillende keuzemogelijkheden aan in de zorgpolissen voor 2016. Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging van 100 opties. Het is er voor de consument dus niet makkelijker op geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa en de Consumentenbond.
'Beperk de keuzes!'
Het is het jaar van de transparantie in de zorg. Minister Schippers heeft zorgverzekeraars opgeroepen de keuze opties te beperken. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat zorgverzekeraars investeren in de vergelijkbaarheid en inzichtelijkheid van hun aanbod. Het grote aanbod maakt de keuze voor de consument lastig.
Toename
Vorig jaar
lieten we met de Consumentenbond zien dat er ruim 1300 keuzemogelijkheden waren. Dit jaar zijn het er nog net iets meer. Het verschil zit hem niet zozeer in een toename van het aantal polissen maar in de introductie van enkele modules waardoor er plots veel meer combinaties mogelijk zijn.
Onderzoek
In het onderzoek zijn collectiviteiten en volmachten niet meegenomen. Ook is er uitgegaan van de combinaties bij het laagste (verplichte) eigen risico. Als je onder andere de vrijwillige mogelijkheden tot ophoging van het eigen risico ook mee neemt kom je tot gigantische cijfers zoals de 5940 keuzeopties die de NZa in september aan de kamer
meldde
.
Schijnkeuze
De Consumentenbond heeft ook bekeken hoeveel al die verschillende basispolissen nou echt van elkaar verschillen. Zij komen tot de conclusie dat er zowel in het aanbod van 2015 als 2016 sprake is van een schijnkeuze. Eenzelfde polis wordt onder een andere naam, via een ander netwerk, voor een andere prijs verkocht. Voor de consument lijken het twee verschillende producten, soms verschillen wel de contactmogelijkheden, maar de dekking is hetzelfde. De Consumentenbond roept mensen op hun stem te laten horen en verzekeraars en Schippers op te roepen om een einde te maken aan de polisjungle. Dat kan via deze
actiepagina
.
Reactie zorgverzekeraars
De vier grote verzekeringsconcerns Achmea, VGZ, CZ en Menzis geven allen aan wel degelijk gehoor te geven aan de oproep van de minister.
Menzis
We hebben gehoor gegeven aan de oproep van de minister doordat we geen nieuwe pakketten hebben geïntroduceerd (waar de markt overigens wel om vraagt.
Achmea
Het aantal basisverzekeringen is per 2016 verminderd en daarmee ook het aantal mogelijke combinaties aan polissen. Zilveren Kruis heeft minder verschillende verzekeringen bij collectiviteiten en tussenpersonen. Daarnaast zijn er verschillende verzekeringen en pakketten die oud Agis verzekerden nog hadden volledig geïntegreerd in de zilveren kruis pakketten. In totaal vermindert het polisaanbod van Zilveren Kruis en de onderliggende zorglabels ongeveer met 1/3 komend jaar. In 2016 zullen we er wederom verder naar kijken.
CZ
CZ had al een beperkt aantal basisverzekeringen (2 natura, 1 restitutie).
We hebben daarnaast 1 internetzorgverzekering, CZdirect. Wij hebben het aanbod dus niet hoeven terugbrengen.
Delta Lloyd, OHRA en CZ zijn afzonderlijke zorgverzekeraars.
VGZ
Er verdwijnen dit jaar een aantal pakketten bij IZA en er komen geen nieuwe pakketten bij.