'Consument heeft er zin in'
20-01-2011
• leestijd 2 minuten
De Nederlandse consument is opgewekt aan 2011 begonnen. ,,Het valt erg mee, de consument heeft er zin in'', zei hoofdeconoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag, naar aanleiding van meevallende cijfers over de stemming onder consumenten.
Vertrouwen
,,De consument heeft vertrouwen in de economische toekomst.'' Zowel over de eigen situatie als de algemene situatie zijn consumenten aan het begin van 2011 een stuk optimistischer. Voor het eerst in jaren denken Nederlanders dat de werkloosheid zal dalen in plaats van zal toenemen. Nu verwacht een op de drie dat de werkloosheid dit jaar zal dalen, tegen een op de vijf in december. ,,Zo positief is de werkloosheidsverwachting in drie jaar niet geweest.''
Het oordeel over de economische situatie voor dit jaar nam met 22 punten toe naar plus 14. Ook keek de consument positiever terug op de economische situatie van het afgelopen jaar.
2010
Vergeer wijst erop dat 2010 ook werd ingeluid met positieve cijfers over de stemming onder consumenten, met uitzondering van de verwachtingen over de werkloosheid. ,,Na de duidelijke plus begin 2010 is het daarna snel teruggezakt na berichten over de onzekerheid in de eurozone. De consument is daar erg gevoelig voor.''
Nog niet helemaal gerust
Tussen alle mooie cijfers is de koopbereidheid de enige tegenvaller. ,,Anders was het totaalplaatje nog veel positiever geweest'', aldus Vergeer. Kennelijk is de consument er toch nog niet helemaal gerust op. ,,De situatie is volgens de consument wel goed, maar niet helemaal onder controle. Doordat de consument nog niet helemaal is gerustgesteld, is die zuinig op zijn euro.'' Grote aankopen worden dan ook nog even op de lange baan geschoven. ANP