Consument geeft alleen nog geld uit aan eten
12-05-2011
• leestijd 2 minuten
De detailhandel heeft last van een ,,koopvacuüm''. Consumenten houden de hand op de knip uit onzekerheid over de eigen toekomst en die van de wereldeconomie. ,,Dat speelt in vrijwel alle sectoren met uitzondering van de supermarkten'', zei directeur Laurens van den Oever van onderzoeksbureau GfK Retail & Technology donderdag. GfK houdt de verkopen bij van ruim 3500 winkelbedrijven.
De omzet in de verschillende non-foodsectoren staat overwegend in de min. Zo staat de verkoop van muziek, games en dvd's 12 procent in de min in de eerste drie maanden van het jaar, boeken moeten het met 3,5 procent minder stellen. De totale verkoop van kleine huishoudelijke apparaten loopt 2 procent achter.
Nederlanders blijven thuis
Volgens Van den Oever blijft de Nederlandse consument vooral thuis. ,,De supers draaien als een tierelier.'' Ook de fietsenverkoop profiteert en de tuincentra zitten bij de winnaars. Maar bij de doe-het-zelfcentra en in het witgoed is het kommer en kwel. ,,Als er minder huizen worden verkocht, verhuizen we minder, klussen we minder en kopen we minder spullen zoals wasmachines en drogers.''
In de meeste consumentenkanalen, zoals dat in jargon heet, gaat het sinds maart slechter. Het prachtige weer in Nederland doet de reisbranche geen goed. ,,Het weer heeft direct invloed op het reisgedrag. De onrust in het Midden-Oosten verergert dat'', aldus Van den Oever.
Groei uit verkoop elektronica
Bij de elektronica lijkt de groei er ook uit. ,,De afzet was jaren heel florissant zoals bijvoorbeeld die van tv's. Dat kan niet tot in de oneindigheid doorgaan'', zegt Van den Oever. ,,In 2010 zijn er mede dankzij het WK nog twee miljoen televisieschermen verkocht, nu is er sprake van verzadiging.''
Alleen echt nieuwe producten weten de consument nog naar de winkel te krijgen, zoals de iPad van Apple. ,,Maar voor producten die al eerder zijn uitgebracht en nu in een 'verbeterde versie' opnieuw op de markt worden gebracht, lopen mensen niet meer zo warm.''
De verkoop van mobieltjes pluste in het eerste kwartaal in aantallen nog licht, met 2 procent, met dank aan de smartphones. Maar het succes van diezelfde smartphones drukt juist weer op andere segmenten, zoals die voor navigatiekastjes, weet Van den Oever. Camcorders worden dankzij de slimme mobiel ook met uitsterven bedreigd.
ANP