'Compensatie DSB-klanten onvoldoende'
22-09-2011
• leestijd 1 minuten
De compensatieregeling voor gedupeerde klanten van de failliete DSB Bank is volstrekt onvoldoende, meent de Stichting Hypotheekleed. Dat geldt vooral voor klanten met een beleggingspolis, aldus voorzitter Pieter Lakeman.
Procederen
Zijn stichting is van plan verder te procederen voor een hogere schadevergoeding. Mensen die het niet eens zijn met de overeengekomen compensatie kunnen zich hierbij aansluiten.
Compensatieregeling
De curatoren van DSB Bank kwamen eerder deze week met rechtsbijstandverzekeraars en belangenorganisaties een compensatieregeling overeen, waarmee volgens hen in totaal "honderden miljoenen euro's" zijn gemoeid.
Overleg
Hypotheekleed stapte in juli uit het overleg met de curatoren omdat zij volgens Lakeman niet bereid waren "een serieuze vergoeding voor de 150.000 door DSB verkochte woekerpolissen (beleggingspolissen) toe te kennen". Volgens Lakeman wordt aan klanten met een beleggingspolis minder dan 10 procent van de schade vergoed. "Dat is veel te weinig."
Curatoren
Namens de curatoren wijst een woordvoerder erop dat wat beleggingspolissen betreft DSB slechts een tussenpersoon was en dat het de eerste keer is dat een tussenpersoon compensatie geeft.
ANP