Collectieve rechtszaak tegen Apple en AT&T
02-07-2010
• leestijd 2 minuten
Boze klanten zijn samen een collectieve rechtszaak tegen Apple en operator AT&T gestart. Volgens hen zij de antenneproblemen van de iPhone 4 onacceptabel. Beide bedrijven worden van nalatigheid, fraude, bewuste valse voorspiegelingen en misleidende handel beschuldigd. Bijzonder is dat buiten Apple ook AT&T aangeklaagd wordt. Deze laatste biedt de telefoon wel aan, maar aangezien het antenneprobleem wereldwijd voorkomt kan het probleem bijna alleen bij het toestel liggen.
Vlak nadat de iPhone 4 op de markt kwam, stroomden de klachten over de slechte ontvangst al binnen. De antenne zit aan de buitenkant en als de twee uiteinden van de antenne met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld met een vinger, dan valt valt de ontvangst van het toestel weg.
Apple flatert met zijn communicatie. Het probleem werd bevestigd waarna gebruikers werden geadviseerd de telefoon op een andere manier vast te houden.
Het schijnt dat Apple zijn personeel instrueert om de zaak te ontkennen. Er wordt daarnaast beklemtoond dat het niet de bedoeling is om een garantieprocedure te starten, er moet op gewezen worden dat dit nu eenmaal voorkomt bij alle smartphones. Daarnaast schijnen de rubberen randen, die als accesoire worden verkocht, goed te werken tegen het antenneprobleem, maar het personeel mag deze niet weggeven. Ondertussen wordt er op eBay al geanticipeerd op een tekort aan iPhone-rubbers en de dit accesoire loopt al op tot 100 dollar.
Vervolgens schreef Apple topman, Steve Jobs, in een mail naar een individuele gebruiker dat er helemaal geen ontvangstprobleem is. Maar ondertussen zoekt Apple wel antennespecialisten, dit staat vermeld op de vacaturepagina van het bedrijf. Commentatoren zien dit als bewijs dat er wel degelijk grote problemen zijn met de antenne.
Bron: Webwereld / ZDNet