Frisdrankenfabrikant Coca Cola wil dat inkooporganisatie Superunie zijn cola van het merk First Choice uit de handel haalt. Volgens Coca Cola maakt Superunie inbreuk op de merkrechten van Coca Cola, meldt merkenrechtbureau Shieldmark.Zacco.
Het conflict tussen Coca Cola en Superunie speelt al sinds 2007. De inkoopcombinatie van zestien retailers, waaronder Deen, Hoogvliet, Coop, Spar en destijds nog Jumbo, bracht in dat jaar First Choice op de markt. Overigens is Jumbo dit jaar uit Superunie gestapt om een eigen inkooporganisatie te beginnen.
Volgens Coca Cola lijkt het logo van First Choice verdacht veel op dat van de 'echte' Coca Cola. De vorm, het kleurgebruik en het lettertype leiden er volgens Coca Cola toe dat er gevaar voor verwarring bij het publiek ontstaat.
Superunie meent echter dat de vormgeving van de Coca Colafles niet erg onderscheidend is, terwijl de C met een krul in het logo ook bij andere cola's voorkomt. De Amerikaanse frisdrankengigant laat het er niet bij zitten en is een juridische procedure begonnen bij de rechtbank in Arnhem.
Superunie verweert zich verder met de stelling dat het marktonderzoek waarmee Coca Cola het gevaar voor verwarring wil aantonen, ernstige gebreken vertoont en daarom onbetrouwbaar is. De rechtbank heeft inmiddels bepaald dat er een nieuw deskundigenonderzoek moet komen.
Volgens merkendeskundige Bas Kist van Shieldmark.Zacco lijkt er sprake van ,,een duidelijke merkinbreuk''. Als de bekendheid van het merk groot is, neemt de rechter al gauw een inbreuk aan, zegt Kist. Het zou hem dan ook verbazen als Coca Cola deze zaak niet wint.
Op 6 januari wordt de zaak verder behandeld. Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank uitspraak doet. ANP