'Chippen verdwijnt uit de winkel'
14-01-2011
• leestijd 2 minuten
Winkels zullen door de introductie van 'het nieuwe pinnen' de chipknip in de ban doen. Dat verwacht Currence, het bedrijf achter het merk PIN. Doordat pinnen en chippen straks met dezelfde chip gebeurt, vrezen winkeliers vertraging aan de kassa.
Currence voorspelde vrijdag dat de mogelijkheid om te chippen in winkels en supermarkten dit jaar ,,sterk terugloopt''. Winkeliers hebben het chippen nooit echt omarmd.
Bovendien moeten ondernemers bij de introductie van het nieuwe pinnen, met een chip, een nieuw contract afsluiten met hun bank. ,,Dat zal het moment zijn waarop veel winkeliers zullen besluiten ermee te stoppen'', zei de woordvoerder van Currence. ,,Tot dusver zat pinnen en chippen vaak in één contract; dat worden aparte contracten.''
Een woordvoerder van Detailhandel Nederland beaamt dat de kans groot is dat het afsluiten van de nieuwe contracten ,,het moment is om de chip vaarwel te zeggen''. Volgens hem was de chipknip op zich wel het middel om kleine bedragen elektronisch af te rekenen, maar is dat in de winkels nooit een succes geworden.
,,Nu is het wel aan de banken om ondernemers een goed voorstel te doen om het pinnen van kleine bedragen aantrekkelijker te maken'', voegt hij eraan toe. Volgens supermarktkoepel CBL is het voor elke supermarkt afzonderlijk ,,een commerciële beslissing'' of die al dan niet stopt met het aanbieden van chip; afhankelijk van of het veel of weinig gebruikt wordt. Ook binnen de supermarkten is het chippen nooit echt ingeburgerd geraakt.
Het afgelopen jaar groeide het aantal chiptransacties met 0,7 procent en kwam uit op ruim 178 miljoen. De chipknip wordt vooral gebruikt in parkeerautomaten, in kantines en bij snoep- en drankautomaten. Gemiddeld werd 2,61 euro afgerekend met de chipknip.
ANP