CDA-vragen over klantenwerving energiebedrijven
04-06-2009
• leestijd 1 minuten
Zijn herhaalde klachten over de manier waarop energiebedrijven klanten werven reden voor een onderzoek door de Consumentenautoriteit. Die vraag legt Liesbeth Spies, CDA-Tweede Kamerlid, donderdag voor aan minister Maria van der Hoeven en staatssecretaris Frank Heemskerk (beiden Economische Zaken).
Volgens Spies houden niet alle bedrijven zich aan de gemaakte afspraken over klantenwerving. Ze wijst erop dat een deel van de bedrijven in het nieuws komt door agressieve telefonische verkoopmethodes. Zo zouden mensen zich onder druk gezet voelen om direct een overeenkomst te sluiten zonder dat ze eerst informatie ontvangen.
Het Kamerlid wil van de bewindslieden horen of zij, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) of de Consumentenautoriteit aanwijzingen hebben dat bedrijven de overeengekomen gedragscode niet nakomen. Ook vraagt ze of Heemskerk of Van der Hoeven de toezichthouders opdracht wil geven voor een onderzoek als blijkt dat bedrijven die afspraken inderdaad niet naleven.
ANP