Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

CDA en D66: onderzoek stoppen met de Fyra

28-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
fyra_05.jpg
CDA en D66 willen dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het definitief stoppen met de Fyra, de falende hogesnelheidstrein die Amsterdam en Brussel had moeten gaan verbinden. ,,We willen serieus inzicht hebben in deze optie'', stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe donderdag.
Onderzoek openbreken concessie
Hij wil kijken wat de consequenties en kosten zijn van het openbreken van de concessie, het recht om op het spoor te rijden. Dat recht is nu in handen van HSA, een dochterbedrijf van NS en KLM. HSA heeft een contract over de Fyra's met de Italiaanse producent AnsaldoBreda. ,,Als we stoppen met HSA, zijn we ook de Fyra kwijt'', concludeert De Rouwe.
'Bekijk alle scenario's'
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven stelt dat de beste oplossing gevonden moet worden voor de reiziger en de schatkist. ,,Daarom moeten we alle scenario's op een rijtje hebben.'' Ze hoopt dat het niet nodig is om de concessie open te breken, maar ze wil wel duidelijk hebben wat de mogelijkheden en kosten zijn. Het onderzoek zou door de Rekenkamer of het onderzoeksbureau van de Kamer gedaan moeten worden.
Meer informatie nodig
De Rouwe stelt dat de Tweede Kamer de afgelopen jaren steeds voor voldongen feiten is komen te staan rond de Fyra. ,,Er worden besluiten genomen en dan moeten we tekenen bij het kruisje. Dat wil ik nu echt voorkomen.'' Hij vindt dat de Kamer nu aan zet is om informatie te verzamelen, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en de NS daar niet mee komen.
Duur
Hij noemt de situatie met de Fyra hopeloos. ,,Eerst wordt de trein met jaren vertraging geleverd en dan is 'ie ook nog eens stuk'', stelt De Rouwe. Daarnaast is er het gevaar dat de perikelen met de Fyra de staatskas nog flink wat geld gaan kosten, omdat de verliezen van HSA bij de NS terechtkomen en de staat de enig aandeelhouder van de NS is.
Geduld lijkt op
D66 en CDA zijn niet de eerste partijen die laten blijken dat het geduld met de Fyra op is. Eerder stelden PVV en SP dat de treinen teruggestuurd moesten worden naar Italië. ,,Als ze dat tenminste halen'', zei PVV-Kamerlid Machiel de Graaf daar toen over.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor