Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CDA: bellers met schulden blijven registreren

07-12-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bellen_groot_09.jpg
Het CDA wil dat telecombedrijven klanten met schulden blijven melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Anders moeten de bedrijven daartoe verplicht worden, net zoals al het geval is met banken en andere financieringsinstellingen, om te voorkomen dat wanbetalers nieuwe schulden maken.
Tweede Kamerlid Mirjam Sterk van de regeringspartij zei dinsdag dit te zullen voorstellen bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken deze week. Eerder dit jaar kondigde de telecombranche aan gsm-klanten met een betalingsachterstand vanaf volgend jaar niet meer bij het BKR te registeren, omdat mensen door een relatief kleine telefoonschuld jaren later nog problemen krijgen bij het afsluiten van een lening of hypotheek voor een huis.
Sterk heeft begrip voor de kritiek van de telefoonbranche. Maar daar moet volgens haar wel een oplossing voor te vinden zijn. Zo zou misschien beter geregeld moeten worden dat inmiddels afgeloste schulden binnen een aantal jaar geschrapt worden bij BKR. ,,Een student moet niet zijn leven lang achtervolgd worden met een relatief kleine schuld'', stelde zij.
Het CDA-Kamerlid gaat staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) vragen in gesprek te gaan met de telecombranche. Als de sector niet meewerkt, moet het verplicht leveren van gegevens van wanbetalers volgens haar wettelijk worden geregeld. ,,Want uit onderzoek blijkt dat jongeren met een telefoonschuld twaalf keer meer risico lopen op meer financiële problemen'', aldus Sterk.
Volgens een woordvoerder van Vodafone blijkt uit hetzelfde onderzoek dat het CDA aanhaalt, dat jongeren met een telecomschuld in driekwart van de gevallen helemaal geen andere betalingsachterstand oplopen. ,,Dan heb je het wel over een grote bijvangst en hebben veel mensen jaren later nog last van problemen die een kleine groep veroorzaakt.''
De Vodafonewoordvoerder is wel blij dat het CDA vindt dat De Krom in gesprek moet gaan met de branche over oplossingen. Hij stelt dat de telecomsector met BKR heeft geprobeerd af te spreken om alleen betalingsachterstanden vanaf een bepaald bedrag door te geven, bijvoorbeeld vanaf 250 euro, maar dat is niet gelukt. Volgens de zegsman is er vooral een relatie tussen de hoogte van betalingsachterstanden en het risico op nieuwe schulden.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!