Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CBP onderzoekt kaping miljoenen intieme gegevens

14-02-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4013568.jpg
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het Hilversumse mediabedrijf Advance. Dat handelt volgens het college mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens.
Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die vaak zijn gekoppeld aan televisieprogramma's van SBS en RTL. Het bedrijf is voor 30 procent in handen van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende.
Het CBP heeft zaterdag een bericht daarover in de Volkskrant bevestigd. Het college is zijn onderzoek ook gestart naar aanleiding van de bevindingen van de krant. Advance zou gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van vakbonden verzamelen. Die mogen volgens de wet niet worden verwerkt, tenzij de burger daar uitdrukkelijk toestemming voor verleent.
Het Hilversumse mediabedrijf voegt de antwoorden volgens de Volkskrant samen van online-testjes en onderzoeken op internet waardoor van één persoon honderden kenmerken kunnen worden gecombineerd. Het gaat om vragenlijsten over onder meer persoonlijk ziekteverleden, drugsgebruik, leefgewoonten, seksuele voorkeuren en financiën. Gebruikers van de diverse websites zijn hier niet van op de hoogte. Hun profielen en mailadressen worden vervolgens gebruikt voor reclames en marketing.
Advance was zaterdag niet voor commentaar bereikbaar.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!