CBP onderzoekt kaping miljoenen intieme gegevens
14-02-2009
• leestijd 1 minuten
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het Hilversumse mediabedrijf Advance. Dat handelt volgens het college mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens.
Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die vaak zijn gekoppeld aan televisieprogramma's van SBS en RTL. Het bedrijf is voor 30 procent in handen van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende.
Het CBP heeft zaterdag een bericht daarover in de Volkskrant bevestigd. Het college is zijn onderzoek ook gestart naar aanleiding van de bevindingen van de krant. Advance zou gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging en lidmaatschap van vakbonden verzamelen. Die mogen volgens de wet niet worden verwerkt, tenzij de burger daar uitdrukkelijk toestemming voor verleent.
Het Hilversumse mediabedrijf voegt de antwoorden volgens de Volkskrant samen van online-testjes en onderzoeken op internet waardoor van één persoon honderden kenmerken kunnen worden gecombineerd. Het gaat om vragenlijsten over onder meer persoonlijk ziekteverleden, drugsgebruik, leefgewoonten, seksuele voorkeuren en financiën. Gebruikers van de diverse websites zijn hier niet van op de hoogte. Hun profielen en mailadressen worden vervolgens gebruikt voor reclames en marketing.
Advance was zaterdag niet voor commentaar bereikbaar.
Bron: ANP